‘Nederlanders zijn geen melkkoe’

19 maart 2009

‘Nederlanders zijn geen melkkoe’

Viking en Koe

De SP heeft woensdag geprotesteerd bij een geheime aandeelhoudersvergadering van Nuon in Amsterdam. Zweedse Vikingen begonnen alvast met het uitmelken van de Nederlandse energiegebruiker. Uit onderzoek in de Verenigde Staten en Engeland blijkt namelijk dat de energieprijzen door fusies en overnames flink omhoog zijn gegaan. Nuon dreigt overgenomen te worden door het Zweedse bedrijf Vattenfall.

.

Op de aandeelhoudersbijeenkomst werden gemeente- en provinciebestuurders ingelicht over de mogelijke verkoop. De locatie van de bijeenkomst werd door Nuon en de gemeenten en provincies geheim gehouden.

Laurens Ivens

Volgens Amsterdams SP-raadslid Laurens Ivens laat dit zien hoe er besloten wordt over de verkoop van Nuon. "Niemand van Nuon wil meedoen aan openbare debatten over de mogelijke verkoop en nu worden ook de locaties van de aandeelhoudersvergaderingen geheim gehouden. De bestuurlijke elite wil in de achterkamertjes besluiten over de verkoop van ons gas en licht. En dit terwijl drie kwart van de bevolking tegen is."

De SP voert sinds januari campagne tegen de verkoop van Essent, Nuon en Eneco. Op internet kunnen mensen protesteren via www.zezijnnuts.nl. De provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar hebben inmiddels aangegeven tegen de verkoop van Nuon te zijn.

Zie ook:
- Ze zijn nuts!