h

'Brabants succes is extra argument voor een nachttrein met Randstad'

12 april 2009

'Brabants succes is extra argument voor een nachttrein met Randstad'

NIJMEGEN - De treinen die 's nachts Brabantse steden met elkaar en met de Randstad verbinden blijken een succes. Dat is reden te meer om ook Nijmegen en Arnhem op het nachtnet van de NS aan te sluiten.

Dat stellen D66-gemeenteraadslid Duco Bodewes en de Socialistische Partij in Gelderland en Brabant. Beide politieke partijen dringen daarom aan op extra inspanningen om in en rond het weekeinde ook nachttreinen van en naar Nijmegen te laten rijden.
Bodewes heeft hierover vragen gesteld aan burgemeester en wethouders. Nijmegen doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheden.

Volgens Bodewes blijkt uit de resultaten in Noord-Brabant ook dat de gemeente Nijmegen waarschijnlijk minder in de kosten zou hoeven bij te dragen dan nu wordt gedacht. In Brabant betalen de steden een ton per jaar.

Bodewes wil dat burgemeester en wethouders de ervaringen in Noord-Brabant gebruiken als argument om de provincie Gelderland en andere gemeenten te overtuigen om ook mee te betalen. In Brabant rijden de nachttreinen sinds december 2007 in de nacht van donderdag op vrijdag en de twee daaropvolgende nachten. Het gaat om een proef van drie jaar, die eind dit jaar al wordt geëvalueerd. Voor de eerste nacht moet er nog wel geld bij, maar de andere twee nachten krijgt NS Reizigers volgens Bodewes zoveel reizigers in de trein dat het kostendekkend is. "Het aantal klanten is hoger dan verwacht en groeit nog."

Een woordvoerder van NS Reizigers spreekt tegen dat de treinen twee nachten zonder bijdrage van gemeenten en provincie kan rijden. "Dat weten we nog niet." Hij benadrukt dat het spoorbedrijf nog geen uitgebreid onderzoek heeft gedaan waaruit zou blijken dat de nachttreinen in Brabant een succes zijn. Pas eind dit jaar zijn voldoende cijfers beschikbaar voor een evaluatie. "Daar willen we niet op vooruitlopen."

NS Reizigers heeft momenteel alleen nog een globale indruk van het reizigersaanbod. "Het ziet er best goed uit. Maar dat is puur gebaseerd op kijken en luisteren. Dat is iets anders dan sommetjes maken." Dat het aantal reizigers hoger is dan verwacht en groeit, zoals Bodewes en de SP in navolging van het Brabantse provinciebestuur stellen, kan hij niet bevestigen. De D66-voorman wil dat B en W vaart maken, zodat de regio op zijn vroegst in 2011 op het nachtnet kan zijn aangesloten.

De SP gebruikt het Brabantse succes eveneens om aan te dringen op actie. "Het net voorziet duidelijk in een behoefte en draagt bij aan het sociaal-culturele leven, de verkeersveiligheid en de economie", stelt SP-Statenlid Alex Mink mede namens partijgenoten in het Brabantse provinciebestuur en in gemeenteraadsfracties in steden als Nijmegen en Arnhem. Mink zegt dat plaatselijke afdelingen en jongerenorganisatie ROOD acties op touw zetten om hun pleidooi kracht bij te zetten.

Uit: De Gelderlander, editie Nijmegen, 11 april 2009.

U bent hier