Interesse Statenleden voor Nuon-trip gering

21 april 2009

Interesse Statenleden voor Nuon-trip gering

bron: De Gelderlander

ARNHEM - Zes van de tien Gelderse Statenfracties gaan niet mee op een informatiereis naar het hoofdkantoor van Vattenfall in Stockholm eind deze week. CDA, VVD, PvdA en ChristenUnie willen zich wel door de Vattenfall-top laten informeren over de koop van Nuon.
De reis is omstreden. Tegenstanders zoals de SP vinden het onzinnig naar Zweden af te reizen om informatie over de deal te halen. Bovendien zou de informatie alleen afkomstig zijn van Vattenfall en niet van tegenstanders. Om daaraan tegemoet te komen, is nu ook een ontmoeting gepland met Greenpeace, dat kritisch is over het milieubeleid van Vattenfall.

Ook de PvdA, die met vier personen aan de reis meedoet, heeft twijfels over het nut. Fractievoorzitter Corina van der Valk zegt vooral veel kritische vragen te willen stellen. "We moeten de trip zelf zinvol maken."

Volgende week is nog een informatiedag over de verkoop gepland voor de Gelderse Statenleden. Een ruime meerderheid van de Staten is vooralsnog voorstander van verkoop.

Zie ook:

- Waarom de SP niet meegaat naar Vattenfall?