Staten kiezen voor westelijke rondweg rondom Hummelo

16 april 2009

Staten kiezen voor westelijke rondweg rondom Hummelo

ARNHEM/HUMMELO - Hummelo krijgt een westelijke rondweg.
Daartoe hebben Provinciale Staten van Gelderland besloten. Een voorstel van VVD, SP en D66 om alsnog voor een oostelijke route te kiezen, haalde het niet. Maar de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie kozen eenstemmig voor west en zorgden zo voor een meerderheid.

Het debat in de Staten vanochtend werd bijgewoond door veel bewoners van het tot op het bot verdeelde Hummelo. Er hingen spandoeken voor en tegen de westelijke rondweg.

Cruciaal was de positie van de PvdA. Die concludeerde dat het mogelijk is een weg aan te leggen waarvan de hinder voor omwonenden binnen de wettelijjke eisen blijft. De weg zal 20 centimeter onder het maaiveld worden aangelegd. Dat is haalbaar voor het beschikbare budget van 8,8 miljoen euro. Als de weg miljoenen euro's duurder wordt, wil de PvdA opnieuw nadenken over de vraag of west niet ingeruild moet worden voor oost. Een kleinere kostenoverschrijding zou niet tot een nieuw besluit hoeven te leiden. Gisteren zei de PvdA nog dat elke overschrijding aanleiding tot heroverweging zou zijn.

De VVD baalde dat er veel onjuiste informatie circuleerde. Zo werd aanvankelijk beweerd dat een oostlijke rondweg vier keer zo duur zou zijn. In werkelijkheid bleek die iets meer dan twee keer zo duur. Voor een meerderheid in de Staten was dat prijsverschil toch nog te groot.

De SP noemde een westelijke rondweg een kortetermijnoplossing en geen echte oplossing voor het verkeer tussen Doetinchem en Zutphen.

Het CDA sprak van een klassiek dilemma. "Het belang van de een is niet het belang van de ander", zei Statenlid Schol. Hij zei ook dat als de weg iets duurder wordt, dat voor het CDA bespreekbaar is.

Uit: De Gelderlander, editie Achterhoek, 16 april 2009