Vattenfall wint Greenwash-award

26 mei 2009

Vattenfall wint Greenwash-award

De Zweedse energiereus Vattenfall, in Nederland bekend als de overnamepartij van NUON, is winnaar geworden van de Climate Greenwash Award 2009. De prijs werd uitgereikt in Kopenhagen op de avond voor de World Business Summit on Climate Change.
Vattenfall was genomineerd vanwege haar meesterlijke spin over klimaatverandering, waarin het zichzelf neerzet als een klimaatkampioen terwijl het feitelijk lobbiet voor business-as-usual, zijnde kolen- en kernenergie en het promoten van schijnoplossingen zoals biobrandstoffen en CO2 opslag, aldus de organisatoren.

De Climate Greenwash Awards worden georganiseerd door Corporate Europe Observatory, Attac Denmark, The Climate Movement, ClimaX en Friends of the Earth Denmark. Het doel is de spotlight te richten op grote bedrijven die stelselmatig hun akties groener voorstellen dan ze zijn, om hun feitelijke vervuilende produktie gewoon te kunnen voortzetten.

In het juryrapport wordt Vattenfall als volgt gekwalificeerd:

"Vattenfall, which won with 39% of the vote (about 2000 votes cast), was
nominated for "its mastery of spin on climate change, portraying itself as a climate champion while lobbying to continue business as usual, using coal, nuclear power, and pseudo-solutions such as agrofuels and carbon
capture and storage (CCS)."

Zie de website van de Climate Greenwash Awards