'Oprotpremie bestuurders Philadelphia moet terug'

12 juni 2009

'Oprotpremie bestuurders Philadelphia moet terug'

29-05-2009 • “De ontslagvergoeding die de ontslagen bestuurders van Philadelphia hebben gekregen moet worden teruggehaald.” Dit zegt SP-Kamerlid Renske Leijten naar aanleiding van het bericht in de Volkskrant dat de twee bestuurders samen 5 ton hebben aan vergoedingen hebben meegekregen. Leijten wil staatssecretaris Bussemaker hierover aan de tand voelen tijdens het wekelijkse vragenuurtje.

“De twee bestuurders van Philadelphia waren gedwongen om op te stappen nadat bleek dat zij Philadelphia via vastgoedavontuurtjes op de rand van een faillissement hadden gebracht,” aldus Leijten. “Nu blijkt dat deze twee heren een riante oprotpremie hebben gekregen. Dit kan niet en de staatssecretaris moet er alles aan doen om dit geld terug te krijgen.”

Leijten stelde meerdere malen vragen aan de staatssecretaris om te onderzoeken of de twee bestuurders vervolgd kunnen worden voor het wanbeheer. Leijten: “De staatssecretaris heeft aangegeven dat dit kan via de ondernemingsraad of de cliëntenraad. Zij heeft telkens laten weten te wachten op hun verzoek daarvoor. Nog langer wachten kan niet meer. De staatssecretaris moet stoppen met achterover leunen en zelf aan de slag gaan.”

bron: sp.nl/zorg