ROOD: provincie moet locomotief voor de nachttrein zijn.

3 december 2009

ROOD: provincie moet locomotief voor de nachttrein zijn.

Woensdag 2 december hebben ROOD, jongeren in de SP en de GroenLinkse jongeren van Dwars een petitie aangeboden aan verkeerscommissie (MEZ) van Provinciale Staten van Gelderland. ROOD en Dwars willen graag dat ook Nijmegen en Arnhem worden aangesloten op het nachtnet van de NS.

ntrein_1

ROOD woordvoerder Stijn Vat overhandigde aan Johan Houwers, voorzitter van de commissie, een symbolische trein van handtekeningenlijsten zonder locomotief. Stijn Vat: "Onze vraag aan de provincie is of zij de locomotief willen zijn van de nachttrein door zich hard te maken voor een verbinding van Nijmegen en Arnhem met de rest van het nachtnet." Aansluiting op het NS-nachtnet betekenen dat er van donderdagnacht tot en met zondagnacht treinen rijden richting Utrecht en Den Bosch.

ntrein_5
Stijn Vat overhandigd de handtekeningen aan de voorzitter van de commissie

Alex Mink, woordvoerder openbaar vervoer voor de SP in provinciale staten, is blij met de actie van ROOD: "Met ruim 2500 handtekeningen laten de jongeren zien dat er genoeg vraag is naar openbaar vervoer in de late uurtjes. Om aansluiting op het nachtnet voor elkaar te krijgen moeten verschillende gemeenten en provincie met elkaar samenwerken. De provincie zou daarin een voortrekkersrol moeten spelen."

ntrein_4
Johan Houwers (VVD) zet zelf ook een handtekening.

Commissievoorzitter Johan Houwers (VVD) zette ook zelf nog een handtekening voor de nachttrein en beloofde dat alle Statenleden op de hoogte worden gebracht van de petitie.

ntrein_2
De meterslange handtekeningentrein van ROOD en Dwars.

ntrein_7

Zie ook: