SP brengt stadsregio-voorzitter Modder zijn bonus (VIDEO)

24 december 2012

SP brengt stadsregio-voorzitter Modder zijn bonus (VIDEO)

De gezamenlijke SP afdelingen uit de Stadsregio hebben donderdag 20 december aan voorzitter Jaap Modder bij wijze van protest zijn bonus van 109.000,- uitgereikt. Modder (PvdA) krijgt bij zijn vertrek op 1 januari 2013 bovenop de wettelijke wachtgeldregeling ruim een ton extra mee voor het dichten van zijn pensioengat. Als afscheidscadeau kreeg Modder het stripboek Suske en Wiske en de Poenschepper. De gemeenteraden van Rheden, Zevenaar en Nijmegen hebben zich op initiatief van de SP uitgesproken tegen deze bonus. Jaap Modder reageerde slechts door te verwijzen naar een brief waarin staat uitgelegd hoe de afspraak over zijn bonus tot stand gekomen. Hij gaf geen commentaar over de bonus zelf. De SP vindt dat Modder moet afzien van zijn bonus, en deed een dringend beroep op de sociale verantwoordelijkheid van de bestuurder.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M5KKihMVv1g[/youtube]

In de ontvangsthal van het gemeentehuis in Nijmegen, waar de vergadering plaatsvond, stonden ruim 50 mensen in werkoutfit met allemaal een geldzak van 2.000,- in de handen. Onder het motto van Onze poen voor Jaaps pensioen vroegen de brandweerman, chirurg, lerares, schoonmaker, schoorsteenveger, kunstenaar, schilder en velen anderen aan Modder om af te zien van zijn bonus. Een bonus die betaald wordt uit gemeenschapsgeld.

Paul Kusters, bestuurslid SP Arnhem en woordvoerder van de actievoerders vroeg aan Modder waarom hij vindt recht te hebben op deze bonus. Kusters: Al deze werkers krijgen geen riante wachtgeldregeling, laat staan een forse bonus van 109.000,-. Van 109.000,- kunnen drie gezinnen een jaar leven, die 109.000,- kunt u ook besteden aan kinderen in armoede en van 109.000,- kunnen 33.000 warme maaltijden gekocht worden. Wij kennen u als een slagvaardig bestuurder met een sociaal hart. We doen daar nadrukkelijk een beroep op. Wij vinden dat een bestuurder van uw kaliber, met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid, een goed voorbeeld moet en kan geven. Wij hopen daarom dat u alsnog van de bonus afziet en dit zult mededelen tijdens de vergadering vanmiddag.
Modder reageerde slechts door refereren aan een brief waarin wordt toegelicht welke afspraken met hem zijn gemaakt over het ontvangen van deze bonus.

De gezamenlijke SP afdelingen van de Stadsregio vinden de bonus een buitensporige en onverantwoorde vergoeding die zo snel mogelijk van tafel moet. De SP verwondert zich over het feit dat de Stadsregioraad heeft ingestemd met deze goudgerande vertrekregeling. Kusters: "De wachtgeldregeling is op zichzelf al zeer riant. Vertrekkende bestuurders krijgen het eerste jaar 80 procent van hun salaris en daarna 70 procent. Als we dit vergelijken met de huidige WW dan komen bestuurders van openbare functies echt niets tekort. Het is maatschappelijk ongewenst om bovenop deze riante regeling ook nog een pensioengat met 109.000 euro te willen vullen. Hoeveel van de duizenden ontslagen werknemers in Nederland kregen de afgelopen jaren bij hun ontslag het pensioengat gevuld? Hier wordt weer bevestigd dat er voor bestuurders aan de top bijzonder goed wordt gezorgd. En dat in een tijd waarin de gewone werknemer of oudere zonder slag of stoot in de armoede kan worden geduwd, terwijl zij part noch deel hebben aan de economische crisis."

Foto's Ed van der Schaft (SP)