SP gaat als een trein
SP gaat als een trein
De SP in de Tweede Kamer heeft afgelopen maand twee voorstellen gedaan voor verbetering van het trein verkeer waar Gelderland veel profijt van kan hebben, uitbreiding van het Nachtnet naar Arnhem-Nijmegen en de terugkeer van de conducteur op regionale lijnen.
Op verzoek van SP-Kamerlid Emile Roemer heeft verkeersminister Eurlings toegezegd om een uitbreiding van het nachtnet op het spoor te onderzoeken. Na een uitbreiding van het nachtnet naar Brabant en Gouda, ziet Roemer nu onder andere kansen in het doortrekken van het nachtnet naar Arnhem-Nijmegen. De minister gaat nu samen met de NS onderzoeken in hoeverre een uitbreiding van het nachtnet mogelijk is. De SP zal in de regio en in de Kamer blijven aandringen op deze uitbreiding van het spoorboekje.
Daarnaast wil de SP dat de conducteur onmiddellijk terugkomt op regionale spoorlijnen waar slechts een verouderde spoorbeveiliging ligt. Op deze lijnen wordt opvallend vaak kort na het vertrek door een rood sein gereden. Vermoedelijk komt dit omdat de conducteur hier niet met de machinist mee kan kijken voor het vertrek en het oude beveiligingssysteem ook niet ingrijpt.
Op de lijnen Maastricht-Kerkrade (Heuvellandlijn) en Ede-Amersfoort (Valleilijn) zijn deze problemen het grootst, maar ook bijvoorbeeld bij het spooremplacement op de lijn Nijmegen-Roermond (Maaslijn) en bij de verbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen (Merwede-Lingelijn) komt deze onveilige situatie voor. SP-Kamerlid Emile Roemer: Een machinist is het gewend om pas te mogen vertrekken als het sein veilig staat. Daar let een conducteur ook op. Op deze lijnen wordt die conducteur ernstig gemist.
Zie ook:
- Roemer bepleit conducteur op regionale spoorlijnen om veiligheid te verbeteren
- Onderzoek naar uitbreiding nachtnet
- Zie ook:
- Redactie