Jubelzang voor Vattenfall

28 mei 2009

Jubelzang voor Vattenfall

Gelderse Staten nemen ‘historisch besluit’ om Nuon te verkopen.

ARNHEM – Waar de Brabantse collega’s twee marathondebatten en twee stemmingen voor nodig hadden, regelden Provinciale Staten van Gelderland gisteren in krap vier uur: de verkoop van een energiebedrijf.
Zonder jammerklachten en tranen, maar in het besef dat ‘een historisch besluit’ werd genomen, besloot de overgrote meerderheid van de Gelderse Staten (41 voor 9 tegen) het aandelenbelang van ruim 44 procent in Nuon te verkopen aan het Zweedse staatsenergiebedrijf Vattenfall. ‘

De belangrijkste beslissing in het bestaan van de provincie’, zoals VVD-fractieleider Jan Markink het aanduidde, was op voorhand een gelopen zaak. Elke poging van SP, Partij voor de Dieren en de Groep van Bergen om het tijd nog te keren, smoorde. Alleen één lid van de Groen Linksfractie liet zich nog overhalen tot een tegenstem; de rest stemde voor. „Vattenfall is een oerdegelijk Skandinavisch regeringsbedrijf met honderd jaar ervaring in duurzame energie,” vond CDA-fractievoorzitter John van Meeteren.

Ook PvdA-fractievoorzitter Corina van der Valk bezong Vattenfall zodanig dat ze zelf vaststelde ‘dat het onderhand op een verkooppraatje begint te lijken.’ Tot ergernis van D66, waarvan Martin Leisink riep ‘dat al dat gedoe met duurzaamheid een schaamlap is om Nuon te kunnen verkopen.’ Hij is vóór omdat, Nuon temidden van de groter wordende internationale energiereuzen ‘net als een stukje zeep steeds kleiner wordt’. De PvdA wil ervan af omdat publieke middelen niet langer thuishoren bij een bedrijf dat zijn winsten grotendeels op de handelsvloer behaalt.

De batterij wetenschappers die SP aanhaalde om de ‘fanclub van Vattenfall’ te overtuigen van het bepaalde niet schone karakter van het bedrijf, bleven vruchteloos. Net als de poging van Van Bergen om met de ruim 4 miljard die Gelderland ontvangt een nieuwe, duurzame PGEM op te richten.

Uit: De Gelderlander van 28 mei 2009