"Vitens wil geen buitenlandse avonturen"

18 juni 2009

"Vitens wil geen buitenlandse avonturen"

Bron: De Gelderlander

ARNHEM – Drinkwaterbedrijf Vitens heeft absoluut geen plannen voor commerciële avonturen in het buitenland. Dat zegt de woordvoerster van Nederlands grootste drinkwaterbedrijf – dat ook de provincie Gelderland bestrijkt – in reactie op vragen van de Gelderse statenfractie van de SP.

Die vreest dat Vitens tezamen met het drinkwaterbedrijf Evides commercieel aan de slag gaat in het buitenland. Die vrees is ontstaan nadat staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken vorige week tijdens een bijeenkomst in Den Haag de deur daarvoor wijd heeft opengezet. Volgens de staatssecretaris kunnen drinkwaterbedrijven een grotere bijdrage aan de export leveren. Heemskerk vindt de drinkwaterbedrijven van oudsher te voorzichtig en te weinig internationaal georiënteerd.

Volgens de SP zijn internationale commerciële activiteiten het van drinkwaterbedrijf nu wettelijk verboden maar kan de opmerking van Heemskerk het ‘ begin zijn van een privatisering van de waterbedrijven’. De SP wil weten of de provincie Gelderland, dat 6,7 procent van de aandelen Vitens bezit, de uitspraken van de staatssecretaris onderschrijft. De SP vindt die ontwikkelingen ‘ongewenst en niet stroken met de taken die drinkwaterbedrijven uitvoeren.’ Vitens is samen met Evides actief in het buitenland. De bedrijven mogen maximaal één procent van hun omzet besteden aan ontwikkelingssamenwerking. Dat gebeurt met projecten onder meer Zuid-Afrika, Mongolië, Vietnam en Ghana. „We brengen daar kennis en mensen naar toe. Investeren in projecten doen we niet”, aldus de woordvoerster.