SP start handtekeningenactie voor dubbel spoor Maaslijn

15 oktober 2012

SP start handtekeningenactie voor dubbel spoor Maaslijn

Eind mei heeft de Limburgse Statenfractie van de SP samen met alle SP- afdelingen aan de Maaslijn een enqute gehouden naar aanleiding van klachten over de toegenomen drukte op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond. De SP wil dat er nu werk wordt gemaakt van verdubbeling van het spoor op het drukke traject. Deze week verzamelt de SP op alle stations langs de Maaslijn handtekeningen van reizigers om deze wens kracht bij te zetten.

De resultaten van dit onderzoek zijn aangeboden aan gedeputeerde Van der Broeck en de heer de Beer, directeur van Veolia. Het rapport is in te zien op www.maaslijn.nu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oMZ0zeLCzpo[/youtube]

De resultaten van de enqute waren helder. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat een meerderheid van de reizigers de drukte een probleem vindt. Twee derde van de reizigers op de Maaslijn vindt dat er te weinig zitplaatsen in de treinen van Veolia zijn. Ruim de helft van de ondervraagde reizigers vindt dit een probleem. Door de drukte maakt bijna een derde van de reizigers regelmatig gebruik van een alternatieve reisroute of een alternatief vervoersmiddel.

De uitslag van de enqute ondersteunt de analyse van de SP dat spoorverdubbeling de enige manier is om de problemen op de Maaslijn structureel op te lossen. Door het spoor te verdubbelen kunnen er meer treinen rijden, is het gemakkelijker om sneltreinen te laten rijden en wordt voorkomen dat n vertraagde trein de dienstregeling voor uren in de war schopt.

Gedeputeerde Van der Broeck onderkent inmiddels het probleem. Hij heeft de conclusies van het SP rapport overgenomen en heeft aangegeven dat hij in Den Haag gaat pleiten voor verdubbeling van dit spoortraject.

De SP gaat gedeputeerde Van der Broeck in zijn streven ondersteunen door handtekeningen van reizigers op te halen om het onderwerp prominent op de agenda te zetten. De SP zal hiervoor in de week van 1 tot 8 oktober op alle stations tussen Nijmegen en Roermond in actie komen. Ondersteun hier de oproep voor dubbel spoor!