Ruimtelijke Ordening

18 juni 2018

De Betuwe raakt overbelast met plannen voor containeroverslag bij Betuwelijn

Foto: SP

De provincie Gelderland wil tientallen miljoenen stoppen in de overslag van containers van de Betuwelijn naar vrachtwagens en andersom. Dat moet gebeuren bij Valburg in de toch al zwaar belaste Betuwe. Die overslag gaat onvermijdelijk leiden tot een verdere verslechtering van de leefbaarheid van de buurtschappen en dorpen die er liggen: Valburg, Eimeren, Reeth, Ressen, Slijk-Ewijk, Elst en Oosterhout. Want een metalen container oppakken, opstapelen of op een vrachtwagen of treinwagon zetten, dat gaat nu eenmaal niet geruisloos. Om over de mogelijke veiligheidsrisico’s nog maar te zwijgen. Het gaat hier om honderden vrachtwagens per dag waar van alles in kan zitten.

7 november 2016

SP stelt vragen over alwéér een bedrijventerrein in Montferland

Foto: Bas Stoffelsen

De Gelderse SP is verbaasd over het bericht dat de gemeente Montferland een bedrijvenpark van 40 hectare wil aanleggen. De SP vraagt zich af waarom nóg een nieuw bedrijventerrein nodig is terwijl er andere terreinen in de omgeving beschikbaar zijn. SP-statenlid Paul Kusters wil graag van Gedeputeerde Staten horen wat zij vinden van de plannen die haaks staan op het beleid van de provincie.

10 oktober 2016

SP stelt vragen over uitbreiding betoncentrale Wageningen

Foto: Bas Stoffelsen

De Gelderse SP heeft vragen gesteld over de mogelijke uitbreiding van betoncentrale Bruil in Wageningen. In 2010 is nog een contract afgesloten tussen Provincie, Gemeente en Bruil over het terugdringen van overlast. De provincie heeft miljoenen bijgedragen aan de verplaatsing van de asfaltcentrale van Bruil naar Arnhem. Nu Bruil opnieuw lijkt te mogen uitbreiden lijken alle eerdere inspanningen voor niks geweest. De SP wil opheldering van het provinciebestuur.