Gelderse SP stelt vragen over veiligheid en kosten Railterminal

11 september 2023

Gelderse SP stelt vragen over veiligheid en kosten Railterminal

Foto: Maurits Gemmink / SP Gelderland

Onafhankelijk milieuexpert Cor Coenrady schreef in opdracht van de gemeenteraadsfracties van de PvdA en Burgerbelangen Overbetuwe een rapport over veiligheid en kosten rond de voorgenomen railterminal bij Valburg. Dit rapport is voor de fractie van SP Gelderland aanleiding om schriftelijke vragen te stellen. De SP vraagt zich af of de brandveiligheid wel goed is meegenomen in de plannen en in de begroting. En hoe de kosten hiervoor zich verhouden tot de afspraak in het Gelderse coalitieakkoord dat er geen extra geld komt voor de railterminal?

Bij de Railterminal Gelderland zullen als de plannen doorgaan naast gewone containers ook tankcontainers met brandbare gassen en tankcontainers met giftige stoffen worden overgeslagen. Dat blijkt uit het Provinciaal Inpassingsplan. Dat maakt dat bijzonder blusvoorzieningen nodig zijn volgens het rapport van Coenrady. Deze zijn echter in het Provinciaal Inpassingsplan niet opgenomen. Er zal een blusvoorziening gerealiseerd moet worden aan beide zijden van de Railterminal Gelderland met een capaciteit van 6.000 l/m (360 m3 per uur), binnen 15 minuten voor minimaal 4 uur. Daarnaast moet er een zogenaamde stationaire ringleiding van tenminste 400 meter aan beide zijden van de Railterminal Gelderland aangelegd worden met twee bluspompen, die onafhankelijk van elkaar moeten kunnen functioneren. Er dient een voorziening (reservoir) aangelegd te worden, zodat er altijd voldoende bluswater aanwezig is, volgens Coenrady.

Brandveiligheid
De aanleg van deze voorzieningen vergt volgens een toelichting van de gemeenteraadsfracties een investering van vele miljoenen euro’s. In de begroting van de provincie Gelderland is hierin volgens hen niet voorzien. En ProRail heeft aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aangegeven geen financiële bijdrage te willen leveren aan deze noodzakelijke voorzieningen. Daarnaast zijn er zorgen over onvoldoende materieel en know how bij betreffende brandweerkorpsen om mogelijke calamiteiten bij de Railterminal Gelderland het hoofd te bieden. Om die reden zal de exploitant hoogst waarschijnlijk een bedrijfsbrandweer op moeten richten, zo is de inschatting.

De Gelderse SP-fractie heeft vanaf het begin grote vraagtekens bij nut-noodzaak, wenselijkheid en kosten van de railterminal. Wat de SP betreft had er al lang een streep door gezet moeten worden. Het rapport van Coenrady opgesteld voor de Overbetuwse gemeenteraadsfracties, baart ook de SP-fractie in provinciale staten zorgen. Is de veiligheid goed geregeld en wie betaalt daarvoor de rekening?