‘Staten moeten regie over railterminal terug pakken’

11 oktober 2023

‘Staten moeten regie over railterminal terug pakken’

Foto: Overbetuwe Overbelast

Provinciale Staten moeten de regie op de plannen voor een railterminal bij Valburg terug pakken. Dat zegt Eric van Kaathoven, fractievoorzitter van de Gelderse SP, in reactie op de antwoorden op onlangs gestelde Statenvragen. Er zijn teveel vragen over veiligheid en de begroting van het plan waar Provinciale Staten geen goed zicht op hebben. Van Kaathoven: ‘Zo kunnen Provinciale Staten hun controlerende taak niet goed uitvoeren!’

Onlangs stelde de Gelderse SP schriftelijke vragen over de veiligheid en kosten van de plannen voor Railterminal Gelderland bij Valburg. Onafhankelijk milieuexpert Cor Coenrady had in opdracht van de gemeenteraadsfracties van Burgerbelangen Overbetuwe (BOB) en de PvdA een kritisch rapport over dit onderwerp geschreven. De SP vroeg zich af of de brandveiligheid wel goed is meegenomen in de plannen en in de begroting. En hoe de kosten hiervoor zich verhouden tot de afspraak in het Gelderse coalitieakkoord dat er geen extra geld komt voor de railterminal?

De antwoorden van het college van Gedeputeerde Staten zijn inmiddels bekend en stellen niet gerust. Voor de lokale fractie van BOB schreef expert Coenrady een reactie op de antwoorden en deze is gedeeld met alle provinciale fracties. In zijn toelichtende mail stelt de fractievoorzitter van BOB, Ard op de Weegh, het antwoord als volgt samen: “Niet zeuren, er is niets aan de hand. En wat er in de begroting staat, vertellen we niet”. De nota van repliek roept in ieder geval veel extra vragen op bij de gegeven antwoorden. Zo is er discussie over de vraag of de voorgenomen brandveiligheidsvoorzieningen voldoende zijn.

Omstreden project
Ook is niet duidelijk of deze maatregelen passen in de begroting. Gedeputeerde Staten willen de begroting geheim houden en geven geen antwoord op vragen hierover. In de vorige Statenperiode is een meerderheid van de Staten akkoord gegaan met het verschuiven van haar eigen verantwoordelijkheid het project en de begroting naar Gedeputeerde Staten. De Gelderse SP wil die afspraak nu opnieuw ter discussie stellen, gezien de nieuwe bevindingen uit de onderzoeken van Coenrady. Van Kaathoven: ‘Het gaat hier om tientallen miljoenen gemeenschapsgeld waar Provinciale Staten, de gekozen volksvertegenwoordigers, geen enkel zicht meer op hebben. Bovendien is in het coalitieakkoord afgesproken dat er geen cent extra naar het project gaat. Hoe kunnen we zo onze controlerende taak uitoefenen?’

De SP is ook niet akkoord met het nu al voor de tweede keer verlengen van de termijn voor een aanbesteding voor een exploitant. Van Kaathoven: ‘Als er geen exploitanten zijn dan moet de streep door het project, zo heeft zelfs de nieuwe coalitie afgesproken. Dan kun je niet de termijn maar eindeloos verlengen, zeker in zo’n omstreden project als dit.’

Zie ook: Gelderse SP stelt vragen over veiligheid en kosten Railterminal :: SP Gelderland

UPDATE

Op 8 november diende de SP een motie in om als Staten de regie over de Railterminal weer terug te pakken. De motie van de SP kreeg helaas geen meerderheid. Naast indieners SP en PvdD stemden alleen PVV en FVD voor de motie die openheid in de begroting van 65 miljoen wilde. Wel kwam er een harde toezegging van de gedeputeerde: de aanbesteding van de Railterminal, die nu al twee keer verlengd is, zal geen derde keer verlengd worden. De huidige aanbesteding loopt tot en met 31 december. Als er op deze datum geen initiatiefnemer gevonden is die hem wil aanleggen, gaat de Railterminal niet door.

De SP heeft inmiddels vervolgvragen ingedien, zie bijlage