16 mei 2018

Column: Over beestachtigheid en de jacht

Foto: Bas Stoffelsen
In de Statenvergadering van 11 april j.l. was er een debatverzoek op de agenda gezet door de Partij voor de Dieren dat ging over het met hagel schieten op ganzen wat veel lijden bij die dieren kan veroorzaken. Tijdens de woordvoering over dit onderwerp van de heer Wijne van de SGP kreeg ik een onbehaaglijk gevoel op het moment dat hij refereerde aan de film “Wild” over de Veluwe, recent uitgebracht. Hij zei dat we het niet te zwaar moesten nemen want als je toch zag hoe een vos een wild zwijntje probeerde te vangen… “Nou in de natuur gaat het er ook niet zo zachtzinnig aan toe”, merkte hij op.

15 oktober 2014

Openbaar vervoer: van vaste lijn naar flexverbinding?

Provinciale Staten van Gelderland gaan graag met u in debat over een actueel thema. Het Gelders Debat van 19 november staat in het teken van het openbaar vervoer (OV). Vlak voor de zomer hebben de Gelderse Staten de OV-visie vastgesteld. In die visie wordt een toekomstbeeld geschetst. Over de precieze invulling, de effecten van de bezuinigingen en de rol van provincie en gemeenten, wordt de komende tijd gesproken met talrijke betrokkenen van binnen en buiten het openbaar vervoer en het openbaar bestuur. Co-creatie is daarvoor het woord. Het is de bedoeling dat in januari 2015 de uitgewerkte visie door PS wordt vastgesteld. Om die discussie te voeden willen de Staten graag uw mening en ideeën horen over de huidige knelpunten in het openbaar vervoer en de mogelijke oplossingen.

15 oktober 2014

Vinger aan de pols: hoorzitting transitie jeugdzorg

De Gelderse Staten willen van het jeugdzorgveld horen hoe het staat met het transitieproces en welke ervaringen men tot nu toe heeft. Daarom organissert de Statencommissie Landelijk gebied, Cultuur en Jeugdzorg (LCJ) op woensdag 5 november een openbare hoorzitting in het Huis der Provincie in Arnhem. Deze hoorzitting begint om 16.30 uur op de Zuidgalerij.

20 augustus 2014

Extra subsidie voor cultuurprojecten

Gedeputeerde Staten hebben besloten om dit najaar een nieuwe subsidietender open te stellen voor de thema’s Podiumkunsten, Beeldende kunst, mode en vormgeving en Festivals. Provinciale Staten hebben in juli aangegeven dat zij hiervoor 1 miljoen euro beschikbaar willen stellen. Ook instellingen die in 2013 niet hebben meegedaan aan de twee eerdere tenders moeten kans kunnen maken op subsidie.