Harde botsing over milieubeleid in Gelderland

14 januari 2003

Harde botsing over milieubeleid in Gelderland

De SP en de Gelderse gedeputeerde Aalderink komen hard met elkaar in aanvaring over het milieubeleid van de provincie. De Gelderse SP-leider Freriks beschuldigt het provinciebestuur ervan willens en wetens veel te slappe milieuvergunningen te laten afgeven. Aalderink doet de aanval af als 'absolute onzin'.
Freriks baseert zich op gegevens van milieudeskundige J.Vollenbroek die de provincie namens vijf Nijmeegse actieclubs op de voet volgt.

Volgens Vollenbroek geven provinciale ambtenaren systematisch vergunningen af, waarin veel te 'slappe voorschriften' staan. Bovendien duren procedures soms veel langer dan is toegestaan en draaien bedrijven als afvalverwerker ARN in Nijmegen al tijdenlang met een gedoogbeschikking. Vollenbroek heeft veertien bezwaarprocedures tegen de provincie lopen.

De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de milieuvergunningen voor de 690 grootste bedrijven. Dat veel vergunningen niet aan de eisen van deze tijd voldoen, erkent ook Aalderink. Enkele maanden geleden stelden de Staten extra geld beschikbaar voor milieuvergunningen.

Vollenbroek komt tot de conclusie dat het inzetten van extra ambtenaren het probleem niet oplost. "Je kunt wel tien man erbij in dienst nemen, maar als de mentaliteit van de top bij de provincie Gelderland niet verandert, helpt dat niets. Het gaat aan de ene kant om klungeligheid van ambtenaren, aan de andere kant zijn de vergunningen bewust niet streng genoeg gemaakt."

Hij verwijst daarbij naar het gesteggel rond de kippenmestverbrander Fibroned in Apeldoorn. Volgens de milieubeweging en omwonenden mag dat bedrijf veel te veel vervuilende stoffen uitstoten.

Vollenbroek ziet hier een politieke strategie achter. "Nederland heeft een probleem met het mestoverschot. Door een fabriek te bouwen die veel mest kan verbranden, wordt veel mest uit de markt gehaald en wordt voorkomen dat de Europese Unie Nederland gaat beboeten. Een dergelijke vergunning noemen wij een politieke vergunning."

Volgens SP-voorman Freriks is in Gelderland sprake van een wijdverbreide gedoogcultuur. "De grote partijen praten wel leuk over normen en waarden, maar ze vergeten dat de overheid zelf het goede voorbeeld moet geven. En dat gebeurt niet, kijk maar naar de bouwfraude en ook naar de milieuvergunningen."

Aalderink is het volkomen oneens met zijn criticasters. "Deze meneer Vollenbroek wil tornen aan de landelijke richtlijnen. Laten we maar afwachten wat de Raad van State daarvan vindt. Ik neem aan dat hij die wel vertrouwt. Van een gedoogcultuur is absoluut geen sprake. Een oude vergunning is niet hetzelfde als een niet deugdelijke vergunning."

Hij vraagt zich af of het linkse gemeentebestuur van Nijmegen net zo'n kritische brief van de SP heeft ontvangen als het rechtse provinciebestuur. Uit de gegevens van Vollenbroek blijkt dat ook de gemeente veel ontoereikende vergunningen zou afgeven.

Freriks: "Die brief hadden we nog niet gestuurd. Maar ik ben blij dat de gedeputeerde met ons meedenkt. We zullen er meteen werk van maken. En dan vragen we meteen wie er allemaal commissaris zijn bij welk bedrijf. Kunnen we zien wie waar belangen heeft."