Provincie wil NUON niet splitsen

15 september 2004

Provincie wil NUON niet splitsen

Provinciale staten hebben op 15 september in meerderheid besloten tegen opsplitsing van energiebedrijf NUON te zijn. Het kabinet wil dit Gelderse nutsbedrijf door midden hakken in het productie- en handelsbedrijf en het deel dat het stroomnet beheert.

Gelderland is mede- aandeelhouder van NUON. Minister Brinkhorst van Economische Zaken wil in de Tweede Kamer de splitsing er doorheen drukken, omdat hij zegt te willen bereiken dat een deel van het bedrijf (het stroomnet) ook in de toekomst in Nederlandse handen blijft. Wat hem betreft kan dat de overheid zijn, of beleggers dan wel pensioenfondsen. Het productie- en handelsdeel mag wat hem betreft geprivatiseerd worden.

De Gelderse fracties van CDA ,VVD, LPF en SGP dienden een motie in waarin ze aangaven het niet eens te zijn met de splitsing. Het gaat hen er vooral om dat de waarde van de aandelen van NUON hierdoor gaat dalen. Mocht NUON in de toekomst verkocht gaan worden aan particulieren, dan levert het de provincie minder geld op.

Ook onze fractie is ook tegen de opsplitsing, maar dan om heel andere redenen. Wij zien de actie van Brinkhorst juist als een eerste stap in het verkwanselen van het energiebedrijf door de overheid. Als NUON minder waard wordt is het gemakkelijker voor buitenlandse energiereuzen om het bedrijf over te nemen. En als het bedrijf eenmaal is overgenomen, is de kans heel groot dat de stroomprijs flink omhoog gaat. Want van internationale concurrentie is nog geen sprake.

Over de vraag of de provincie de aandelen van een (gedeeld of ongedeeld) NUON zou moeten gaan afstoten wordt over enige maanden een debat gehouden in Provinciale Staten. Het standpunt van de SP is helder. De SP vindt dat een belangrijke industrie als de stroomproduktie in zijn geheel in overheidshanden moet blijven. Dit in tegenstelling tot een partij als GroenLinks, die in het debat van 15 september al aangaf graag van de aandelen af te willen.