Optreden Aalderink voor Burense gemeenteraad over Ingensche Waarden roept vragen op

22 oktober 2004

Via de media vernamen wij vandaag dat milieugedeputeerde Henk Aalderink op 1 november aanstaande de gemeenteraadsvergadering van de gemeente Buren zal gaan toespreken in verband met een aanvraag van een particulier om in de Ingensche Waarden baggerslib te gaan storten. Hierover stellen wij schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

1. Is het juist dat de heer Aalderink namens uw college op genoemde raadsvergadering zal pleiten voor medewerking van de gemeente Buren aan de slibstort?
2. Bent u ervan op de hoogte dat een grote meerderheid van de gemeenteraad in Buren tegen de slibstort is? Bent u met ons van mening dat door dit optreden van uw college oneigenlijke druk wordt uitgeoefend op de besluitvorming van der Burense gemeenteraad? Zo nee, waarom niet?
3. Bent u ervan op de hoogte dat een meerderheid van de Gelderse partijen op dit moment (nog) niet instemt met de slibstort in de Ingensche Waarden? Wat is in verband hiermee dan het doel van deze actie van uw college?
4. Het is op grond van wet en regelgeving gebruikelijk dat uw college pas aan het einde van het aanvraagtraject, op grond van alle ingediende stukken (o.a. Milieu Effect Rapport) een standpunt bepaalt over aanvragen. Bent u het met ons eens, dat door het nu pleiten, door uw college, voor medewerking aan de slibstort, van een onafhankelijke beoordeling van deze aanvraag geen sprake meer is? Zo nee, waarom niet?

Beantwoording statenvragen SP d.d. 22 oktober
2004 inzake slibstort Ingensche Waarden

Arnhem, 9 november 2004
Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doe ik u hieronder het antwoord van Gedeputeerde Staten op de vragen van het statenlid P. Freriks (SP) toekomen.

Vraag 1: Is het juist dat de heer Aalderink namens uw college op genoemde raadsvergadering zal pleiten voor medewerking van de gemeente Buren aan de slibstort?

Antwoord: Nee, dat is niet juist. Het gesprek met de gemeenteraad op 1 november betrof een bestuurlijk overleg over Ingensche Waarden. Doel van het overleg was om als overheden onderling in contact te komen, aandacht te besteden aan de achtergronden van de problematiek, en de gemeente te verzoeken om participatie in het vooroverleg.

Vraag 2: Bent u ervan op de hoogte dat een grote meerderheid van de gemeenteraad in Buren tegen de slibstort is? Bent u met ons van mening dat door dit optreden van uw college oneigenlijke druk wordt uitgeoefend op de besluitvorming van der Burense gemeenteraad? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Wij zijn op de hoogte van de standpunten van de gemeenteraad van Buren inzake Ingensche Waarden. Wij zijn niet van mening dat door het pleiten voor open overleg oneigenlijke druk op de gemeenteraad wordt uitgeoefend.

Vraag 3: Bent u ervan op de hoogte dat een meerderheid van de Gelderse partijen op dit moment (nog) niet instemt met de slibstort in de Ingensche Waarden? Wat is in verband hiermee dan het doel van deze actie van uw college?

Antwoord: Wij zijn op de hoogte van gevoerde discussie in statencommissie over baggerver-werking en baggerberging (17 maart en 16 juni van dit jaar), en van het standpunt van de heer van Bergen in dezen (een standpunt wat wij overigens niet delen). Het doel van het overleg op 1 november is zoals in antwoord op vraag 1 beschreven is.

Vraag 4: Het is op grond van wet en regelgeving gebruikelijk dat uw college pas aan het einde van het aanvraagtraject, op grond van alle ingediende stukken (o.a. Milieu Effect Rapport) een standpunt bepaalt over aanvragen. Bent u het met ons eens, dat door het nu pleiten, door uw college, voor medewerking aan de slibstort, van een onafhankelijke beoordeling van deze aanvraag geen sprake meer is? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Wij zijn dat niet met u eens. Het is inderdaad gebruikelijk dat standpuntbepaling over een vergunningaanvraag plaatsvindt aan het einde van het wettelijk vastgelegd traject, in de vorm van een beschikking. Voor een goede kwaliteit van de besluitvorming over een aanvraag vinden wij het gewenst dat open overleg plaatsvindt met alle belanghebbende partijen en overheden, nog voordat de aanvraag ingediend is. In onze optiek is open overleg iets anders dan pleiten voor een bepaalde uitkomst.

De voorzitter van Provinciale
Staten van Gelderland
J. Kamminga

Update 2 november 2004:

Vorige week stelde de Gelders SP- fractie schriftelijke vragen over een bezoek dat Gelders milieugedeputeerde Henk Aalderink zou brengen aan de gemeenteraad van Buren. Deze raad wil niet meewerken aan de stort van giftig baggerslib in het uiterwaardengebied de Ingensche Waarden. Wij vroegen ons af wat Aalderink daar eigenlijk te zoeken had.

Gisteren vond dat bezoek plaats, en Toine van Bergen was erbij. Henk Aalderink was kennelijk niet zo zeker van zichzelf, want hij had Harry Keereweer en Nico-Jan Wijsman, twee collega- gedeputeerden, meegenomen.

De actiegroep "Red de Betuwe" had de bevolking opgeroepen om massaal naar het gemeentehuis te komen, dat in het dorp Lienden ligt. En aan dat verzoek was gevolg gegeven: de raadszaal zat stampvol, mensen stonden op de gang te luisteren, en in de ontvangsthal (via een geluidsinstallatie).

En zoals we al verwacht hadden kreeg Aalderink geen poot aan de grond. De Gelderlander schreef er een mooi artikel over:

Aalderink gaat met lege handen weg
De Gelderlander, editie Rivierenland van 2 november 2004
Door FRED EGGINK

LIENDEN - Milieugedeputeerde Henk Aalderink is gisteravond niet veel wijzer geworden na de extra raad van Buren. De politiek hield het been stijf: Buren wil niet meewerken aan slibstort in de Ingensche Waarden.

De 'missie van Aalderink' is mislukt. De milieugedeputeerde wil nog eens met de raad van Buren praten over de mogelijke slibstort in de Ingensche Waarden.Dat bewoners zich fel keren tegen de stort van miljoenen kilo's vervuilde rivierslib, kan Aalderink zich wel voorstellen. Maar dat de Burense politiek vanaf het begin de deur dicht houdt, kan er bij hem niet in.
Zo weigerde de raad deel te nemen aan een overleggroep, die door de provincie was ingesteld om voor- en tegenstanders weer aan tafel te krijgen. Maar de poging strandt. In een bomvol gemeentehuis met een overvolle raadzaal en een 'uitverkochte' benedenverdieping houdt de politiek de deur potdicht. Alleen de VVD is bereid tot overleg. Marcel Poorthuis: "Dat wil niet zeggen dat wij voor slibstort zijn, maar overleg is de enige mogelijkheid om mee te kunnen praten."

De andere partijen wijzen echter elk overleg af. Mark Hofman (PvdA) spreekt van een 'overbodige vergadering': "De politiek heeft al gesproken. Wat ons betreft zal Aalderink onverrichter zake terugkeren." Wim Wiegers (Gemeentebelangen) heeft niet veel woorden nodig: "Ik denk dat wij gaan scoren. De deur zat dicht en blijft dicht." Ook PCG, CDA en D66 zijn tegen deelname aan het overleg. Nagenoeg alle partijen pleiten voor alternatieven, zoals bovengrondse depots en verwerking voor de wegenbouw.

Voor het massaal toegestroomde publiek is het een 'goed-nieuws-show'. Want het 'nee' van de partijen gaat erin als koek. Al mag er niet geklapt worden. Burgemeester Klaas Tammes houdt de touwtjes strak in handen en wil er geen pandemonium van maken zoals de hoorzitting in Ingen van januari. Al hebben de bezoekers wel moeite om de handen op elkaar te houden. Want alle zeventien insprekers zijn van hetzelfde hout gesneden. Opvallend daarbij is de grote inbreng van de landbouwsector. Zowel de GLTO vakgroep fruit als de afdeling Buren-Tiel spreekt haar verontrusting uit over het grondwater. "De fruitteelt dankt haar bestaan aan de waterwegen. Bij slibstort worden we bedreigd in onze bedrijfsvoering", aldus Frans van Brandenburg van de vakgroep fruitteelt.