Bestek Parelhoenlijn wordt opnieuw geschreven

6 april 2005

Bestek Parelhoenlijn wordt opnieuw geschreven

Gedeputeerde Marijke van Haaren heeft er met haar team een slecht weekend door gehad. Dit zei ze vanavond in de commissievergadering Verkeer. Vrijdag bleek dat geen enkele vervoerder had ingeschreven om de lijn Ede-Amersfoort exploiteren. Maandag heeft Van Haaren direct met de vervoerders contact opgenomen om achter de redenen te komen. Het bleek haar al snel dat niemand de risico's wilde nemen. Belangrijkste probleem was de eis van nieuw materieel. Daarnaast was de vervoeder verplicht het NS-personeel over te nemen.

Juist dat laatste was een probleem, want de NS eiste dat 50 man werd overgenomen. Syntus had bijvoorbeeld gezegd de lijn te kunnen runnen met 30 man. Daardoor zouden 20 personen in afvloeiingsregelingen terechtkomen, wat weer miljoenen extra kost. Het bestek wordt nu herschreven. Rijden met ouder materieel wordt toegestaan. Op verzoek van de SP-fractie zal het bestek eerst ter kennisgeving aan de commissie Vervoer worden gezonden. Wordt dus vervolgd.

Aanbesteding spoorlijn Ede-Amersfoort ontspoord