Fibroned: Milieugedeputeerde steekt hand niet in eigen boezem

6 april 2005

Fibroned: Milieugedeputeerde steekt hand niet in eigen boezem

De druiven waren vanmorgen zuur voor milieugedeputeerde Henk Aalderink. Hij was eigenlijk altijd een warm pleitbezorger van de komst van kippenmestverbrander Fibroned naar Apeldoorn. In de commissie Economie en Milieu werd vanmorgen gesproken over het feit dat de Raad van State- voor de tweede keer- een streep zette door de plannen. Volgens Aalderink heeft de Raad van State zijn werk niet goed gedaan.

De werkelijkheid is natuurlijk anders. Herhaaldelijk slaagde de provincie er de laatste jaren niet in om vergunningprocedures tot een goed einde te brengen. In dit geval is dat wat ons betreft niet zo erg; in andere gevallen kan dat Gelderland waardevolle werkgelegenheid kosten.

De Gelderse SP is blij met vernietiging van de vergunning. Wij blijven van mening dat een kippenmestverbrander er nooit moet komen, waar dan ook in Gelderland. Zo'n installatie zorgt voor nog verdere vervuiling van de al zo vuile lucht in ons land. Ook betekent het in bedrijf komen van deze installatie feitelijk een oneigenlijke bevoordeling van de intensieve veehouderij, die van een afvalprobleem wordt verlost. We hopen dat de initiatiefnemers het er nu bij laten zitten. Bovendien kunnen de voorstanders van kippenmestverbranding elders terecht. In de Moerdijk is een soortgelijke installatie al een heel eind op stoom.

Fibroned was in eerste instantie ook nodig om warmte te leveren aan nieuwe nog te bouwen woningen. Maar de gemeente Apeldoorn zit ook voor die warmtelevering inmiddels niet meer op het bedrijf te wachten. Er is een goed alternatief door energiemaatschappij Essent ontwikkeld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van warmte die afkomstig is van een waterzuiveringsinstallatie.

In de commissievergadering van vanmorgen gaf gedeputeerde Aalderink aan dat de provincie begrepen heeft, dat de initiatiefnemers opnieuw een aanvraag willen indienen. De provincie wacht de ontwikkelingen af, en gaat niet zelf actief de komst van een (kleiner) Fibroned bevorderen.

Opvallend was wel dat VVD- woordvoerdster Mariëtte Kroes zich buiten de discussie hield. Dit terwijl ze vandaag in een interview in dagblad De Stentor aangaf het niet meer te zien zitten met Fibroned: ‘Je kunt elkaar wel bezig blijven houden. Er is geen draagvlak en dan red je het gewoon niet.’

Wat vindt Mariëtte Kroes over Fibroned?