Provincie eensgezind over Marspolder

7 april 2005

Provincie eensgezind over Marspolder

Gisteravond bleek dat de gehele cie. Verkeer en Water de plannen voor het storten van zwaar vervuild slib afkeurt. Maar centraal staat ook: Hoe kan dat zo gebeuren? Plannen uit de hoge hoed van Rijkswaterstaat zonder dat ook maar met iemand in Gelderland is gesproken. De journalist haalt Paul Freriks, lid van de commissie aan als hij zegt:
"Na de Ingensche Waarden is de Marspolder het tweede gebied in dezelfde regio die in beeld is als slibdepot. Volgens SP'er Paul Freriks lijkt het er langzamerhand veel op dat het Rivierengebied het 'afvoerputje van Europa' wordt. Volgens hem komt dat doordat Gelderland te makkelijk meewerkt aan plannen voor baggerstorten en zich niet kritisch opstelt. "Rijkswaterstaat weet dat ook en denkt: lekker makkelijk." De SP-bijdrage over het internationale compenent in deze kwestie (veel vervuild slib komt via Duitsland binnen) werd (nog) niet door de andere partijen gedeeld.

De Gelderlander van vanmorgen.

Provincie bestrijdt plan Marspolder
Door onze verslaggever

ARNHEM/LIENDEN - Het plan om de dijk bij de Marspolder in Lienden terug te leggen en de polder te gebruiken als slibdepot stuit op tegenstand bij Provinciale Staten van Gelderland. De Staten sturen vandaag een boze brief aan staatssecretaris Schultz van Haegen om te protesteren tegen het plan, dat Rijkswaterstaat drie weken geleden plotseling bekendmaakte.

VVD-Statenlid Hans Boxem kwam met het voorstel dit zo snel te doen, omdat het kabinet op 15 april de eerste versie van de Planologische Kernbeslissing vaststelt. Daarin staat wat er volgens het kabinet moet gebeuren om de grote rivieren meer ruimte te geven. Door nu al te protesteren, kan het besluit mogelijk nog worden beïnvloed.

Gedeputeerde Harry Keereweer houdt er rekening mee dat het kabinet de Marspolder wel in de plannen laat staan. In het regioadvies, dat de steun van alle regionale overheden heeft, is dat plan niet opgenomen. De dijkteruglegging zou betekenen dat twintig bewoners moeten verhuizen. "We worden verdronken in ons eigen gebied", zei bewoonster Rosemond gisteren.

De Statenfracties vinden het plan voor de Marspolder ronduit slecht. Ze hebben liever dat elders dijken worden teruggelegd. De stort van vervuild slib is voor hen onbespreekbaar; de Marspolder is in de afgelopen jaren juist ingericht als natuurgebied.

De provinciale politiek voelt zich ondertussen aan alle kanten gepasseerd door Rijkswaterstaat. Die presenteert eigen plannen aan de bevolking, terwijl het kabinet er nog geen beslissing over heeft genomen en de regionale overheden het er niet mee eens zijn. "We worden telkens voor enorme verrassingen gesteld", verzuchtte CDA'er Teuny Kok.

"Ik heb al eerder tegen hen gezegd dat dit verwarring sticht. Ik ben zeer ongelukkig met deze gang van zaken", zei Keereweer gisteren.

De gedeputeerde moest gisteren erkennen dat hijzelf ook niet gelukkig heeft geopereerd. Hij wist drie weken geleden wel van de plannen voor een dijkteruglegging, maar niet van het voornemen slib te storten in de Marspolder. Hij gaf gisteren toe dat hij het wel had kunnen weten.

Zijn ambtenaren waren wel op de hoogte, maar seinden hem niet in. CDA en PvdA vinden dat Keereweer intern orde op zaken moet stellen. "Dat de ambtenaren geen alarm hebben geslagen, duidt niet op een grote politieke gevoeligheid. Dat is een ernstig punt. Men had moeten beseffen dat dit een politiek zeer gevoelig punt is", zei PvdA'er Cathrijn Haubrich.

Uiteindelijk neemt de Tweede Kamer een besluit over de Planologische Kernbeslissing.