Voorstel voor Stadsbus Wageningen voor de zomer gereed

21 april 2005

Voorstel voor Stadsbus Wageningen voor de zomer gereed

Vanavond vergaderde de Wageningse raadscommissie voor Kennisstad en Economie over het voorstel van GroenLinks voor een wijkbus. Het door raadslid Verboom ingediende plan is ingetrokken. De gemeente Wageningen gaat de kar trekken en formeert in mei een werkgroep met belanghebbenden en belangstellenden die een projectvoorstel richting de provincie voor een Stadsbus Wageningen zal gaan maken. Doel is om in september bij Gedeputeerde Staten van Gelderland een exploitatievoorstel in te dienen.

Steun vanuit de ondernemers
Voordat het voorstel in behandeling kwam, hield de heer Kool namens het Wagenings OndernemersContact een presentatie over de plannen voor het binnenstadsmanagement. Daarin werd ook het aspect bereikbaarheid aan de orde gebracht. De Wageningse ondernemers zijn zeer enthousiast over het plan voor een eigen stadsbuslijn maar willen wel graag een goed onderbouwd exploitatievoorstel zien. Daarnaast moet de bus structureel te exploiteren zijn en zichzelf zoveel mogelijk te bedruipen als het het gaat om kosten en opbrengsten.

Commissie is enthousiast
Dat was tevens de teneur in de commissievergadering. Alle partijen reageerden positief op het idee van een eigen binnenstedelijke buslijn en onderschreven min of meer de houding van de ondernemers.

Het voorstel van GL-raadslid Verboom voor de wijkbus kon op minder bijval rekenen en zorgde voor veel irritatie bij zowel de wethouder als de overige partijen: vorige maand was immers al een onderzoek door de gemeente toegezegd. Verboom gaf dat toe maar deelde tegelijkertijd mee dat zij dit niet had opgevangen wegens ziekte en rommelig verlopen communicatie met haar vervanger. Daarnaast wilde ze eerst steun vanuit haar fractie voor het plan verkrijgen.

De Stadspartij Wageningen, vertegenwoordigd door fractieleider van Roekel, vond het idee van Verboom sympathiek maar wees ook op de onhaalbaarheid van een "stadsbuurtbus". Van Roekel was daarnaast zeer ongelukkig met de timing van het voorstel, gelet op de eerdere publiciteit die het door hun gesteunde platform Wageningen Bereikbaar haalde met een dergelijk voorstel maar dan in de vorm van een reguliere buslijn met beroepschauffeurs, van vroeg tot laat en met eigen kaartjes. Dat voorstel is nu deels uitgewerkt en kan op veel sympathie vanuit raadsleden, de wethouder en vervoerder BBA Veluwe rekenen.

Er zijn veel praktische haken en ogen aan een busdienst met uitsluitend vrijwilligers achter het stuur. Zo wees de PvdA bij monde van raadslid Bor op de wettelijke eisen en benodigde professionaliteit: "vrijwilligers schakel je in bij het bouwen van een duivenhok en niet bij het inzetten van een professionele busdienst". Deze mening werd breed onderschreven door de andere partijen.
De ChristenUnie, bij monde van commissielid Heger, stond voluit achter de houding van zowel de Stadspartij en de Partij van de Arbeid. De VVD, bij monde van raadslid van der Hoeven, wilde eerst een uitgewerkt plan van gemeentewege zien aangezien de ontwikkelingen razendsnel gaan. De overige partijen, CDA en D66, hadden weinig toe te voegen en wilden graag een voorstel vanuit het college zien. Dat gold eveneens voor commissievoorzitter en lid Boon (Lijst Boon).

Het vervolg
Wethouder Borgesius (VVD, Verkeer) zegde toe dat hij midden mei een brief aan de gemeenteraad stuurt met daarin de marsroute tot september. Het is de bedoeling dat er een stadsbrede werkgroep komt die een goed onderbouwd en breed gedragen exploitatievoorstel gaat maken. Dit voorstel gaat eerst voor het zomerreces in juni naar de gemeenteraad. Daarna wordt het voorstel in september bij de provincie Gelderland ingediend zodat, bij goedkeuring, op 11 december aanstaande de allereerste rit van de Stadsbus Wageningen de weg op kan. GroenLinks trok na deze toezegging haar initiatiefvoorstel in, met de mededeling dat het maar een zoekrichting betrof.

Wageningen Bereikbaar