Wantoestanden bij vuurwerkverkoper Wolff in Twello werden gedoogd

5 april 2005

Wantoestanden bij vuurwerkverkoper Wolff in Twello werden gedoogd

In de Statenzaal van het provinciehuis in Arnhem vergaderde de commissie Economie en Milieu op 16 maart over het feit dat de firma Wolff BV, met toestemming van het college van GS, het vuurwerkbesluit overtrad. Hieronder staat de letterlijke tekst van het verslag.

8 Antwoord op Statenvragen van de SP inzake vuurwerkopslag Wolff Vuurwerk BV Twello/Wilp (PS2005-8)

Dit onderwerp is geagendeerd op verzoek van de SP-fractie. De antwoorden kunnen de SP niet gerust stellen. Men heeft de indruk dat met twee maten wordt gemeten. Diverse kleine bedrijven hebben moeten sluiten omdat ze niet konden voldoen aan allerlei voorwaarden van het Vuurwerkbesluit. Maar Wolff kon gewoon met medewerking van de provincie vuurwerk verkopen. Er is een dwangsombeschikking afgegeven met als eis dat op 5 januari alles opgeruimd moest zijn. Maar voor de jaarwisseling heeft men dus nog gewoon in bedrijf kunnen zijn.

De ernst van de zaak blijkt ook wel uit het feit dat de politierechter inmiddels Wolff heeft veroordeeld tot een boete van 10.000 euro. Het tekent de bestuurscultuur hier in huis dat dit soort dingen zo maar kunnen.

De ChristenUnie stelt voor eerst het advies en de beslissing op het bezwaarschrift af te wachten. De SP merkt op dat de bezwarenzitting gisteren niet is doorgegaan omdat de bezwaren zijn ingetrokken.

Het CDA merkt op dat indachtig het amendement dat vorig jaar is aangenomen ook naar het aspect externe veiligheid had moeten worden gekeken. De gedeputeerde bevestigt dat de bezwaren zijn ingetrokken omdat e.e.a. waarschijnlijk tot niet-ontvankelijkverklaring zou hebben geleid. Spreker schetst het proces zoals dat, ook gelet op verschenen jurisprudentie, is gelopen in deze zaak. Uiteindelijk is besloten om in overleg met de brandweer en de gemeente een aantal aanvullende eisen te stellen. Het OM en VROM hebben steeds hun eigen bevoegdheid gehad om het vuurwerk weg te halen. Dat hebben ook zij kennelijk niet nodig gevonden. Van deze zaak is ook weer geleerd.

GL vraagt zich toch af of hier geen sprake is concurrentievervalsing t.o.v. van andere (kleinere) bedrijven. De PvdA gaat ervan uit dat, nu de oude fabriek is afgebroken en er nieuw wordt gebouwd, de oude vergunning wordt ingetrokken en een nieuwe wordt verleend.

Het CDA herinnert er nogmaals aan gezien het bedoelde amendement anders gehandeld had dienen te worden i.v.m. het aspect externe veiligheid.

De SP is van mening dat het Vuurwerkbesluit gewoon nageleefd moet worden door een bedrijf en dat GS moeten handhaven. De regels worden te gemakkelijk opzij gezet, aldus de SP. De PvdA is het daar niet mee eens. De gedeputeerde heeft onder de gegeven omstandigheden, met de voorhanden instrumenten, goed gehandeld. Ook m.b.t. externe veiligheid. De voorzitter sluit vervolgens de discussie.

SP-commissielid Toine van Bergen is overigens verbolgen over de houding van de Partij van de Arbeid: "Die laatste opmerking van de PvdA vond ik nog het meest stuitend van de hele discussie. Van die partij verwacht je toch eigenlijk niet dat ze dit soort zaken goedkeuren....".