Elst als eindstation voor de stoptrein Arnhem-Tiel?

8 mei 2005

Elst als eindstation voor de stoptrein Arnhem-Tiel?

Op 19 april j.l. publiceerde de Betuwse editie van De Gelderlander een opmerkelijk krantenartikel met als kop "eigen spoor voor trein uit Tiel". De wethouder verkeer van de gemeente Overbetuwe, Christa de Bot, wil de stoptrein Tiel-Arnhem een eigen eindperron in Elst geven. De stoptrein zou dan snel kunnen terugrijden naar Tiel.
De wethouder voert als argumenten aan dat de stoptrein in het geding komt op het spoor van en naar Arnhem wegens intensief spoorverkeer tussen de provinciehoofdstad en Nijmegen.
De wethouder wil snel actie ondernemen: "Dat is een stukje informatie dat wij nodig hebben in verband met het voorbereiden van de plannen voor een spoortunnel bij de Bemmelseweg. Het maakt nogal wat uit of je een tunnel onder twee of drie sporen moet maken."

Al met al is de wethouder op sneltreinvaart bezig. Of datzelfde enthousiasme ook voorkomt bij de reizigers - op werkdagen in totaal ongeveer 4000 op het hele traject - en bij de kersverse exploitant Syntus is nog maar de vraag. De inkorting zal namelijk forse gevolgen hebben, mocht de conclusie wijzen op een derde spoor van Elst tot de aftakking richting Zetten-Andelst en een eindperron in Elst. De SP wil van Gedeputeerde Staten van Gelderland weten hoe zij, als toekomstig concessiehouder, over de zaken denkt en stelt schriftelijke vragen.

Schriftelijke vragen conform artikel 42 van de Provinciale Staten van Gelderland.

Betreft: Elst als eindstation voor de stoptrein Arnhem-Tiel?

Aan de waarnemend voorzitter van de Provinciale Staten,

Dhr. H. de Vries.

Arnhem, 8 mei 2005

Geachte voorzitter,

Op 19 april j.l. publiceerde de Gelderlander, editie Betuwe, een artikel genaamd “Eigen spoor voor trein uit Tiel”. Onze vragen hebben betrekking tot de volgende passage uit dit krantenartikel:

Elst wordt het eindstation van de Betuwelijn uit Tiel. Treinen komen niet eens meer op het bestaand spoor indien besloten wordt tot de aanleg van een derde spoor. In de nieuwe plannen voor het stationsgebied van Elst is al een apart, derde perron voorzien voor reizigers richting Tiel. Die trein wordt bij Elst van het hoofdspoor Arnhem-Nijmegen gedirigeerd naar het derde perron.

Om het railverkeer tussen Arnhem en Nijmegen zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen, wordt nu overwogen een derde spoor aan te leggen van het station Elst tot de aftakking van de Betuwelijn richting Dodewaard en Tiel.

Wethouder Christa de Bot van de gemeente Overbetuwe verwacht daar binnenkort uitsluitsel over. "Dat is een stukje informatie dat wij nodig hebben in verband met het voorbereiden van de plannen voor een spoortunnel bij de Bemmelseweg. Het maakt nogal wat uit of je een tunnel onder twee of drie sporen moet maken."

Overbetuwe verwacht nog voor de zomer uitsluitsel. Dan presenteert de gemeente haar plan voor een nieuw deel van een nieuwe verkeersweg die de verbinding moet maken tussen de Rijksweg-Zuid bij sportpark De Pas en de Bemmelseweg en Industrieweg Oost. Dat wordt in de toekomst de snelste verbinding van de snelweg A325 naar het zuidelijk deel van Elst.

Wij realiseren ons dat de provincie Gelderland momenteel (nog) niet het bevoegde gezag is voor de spoorlijn Arnhem-Tiel. Desondanks heeft in alinea 1 van het geciteerde artikel genoemde beleidsvoornemen een grote invloed op de toekomstige exploitatie van de spoorlijn Arnhem-Tiel. Vanwege dit feit wensen wij graag een antwoord op de volgende onderstaande vragen:

Vraag 1:
Bent u bekend met de inhoud van dit krantenartikel?

Vraag 2:
Bent u bekend met het voornemen van de gemeente Overbetuwe v.w.b. de aanleg van een eventueel derde eindperron voor de stoptrein Arnhem-Tiel op het station in Elst?

Vraag 3:
Wat is uw mening over dit voornemen van de gemeente Overbetuwe?

Vraag 4:
Welke invloed kunt u aanwenden om dit proces te sturen, mede gelet op het antwoord in vraag 3?

Vraag 5:
Wat is uw mening over een eventuele knip van deze stoptrein in Elst, ongeacht dit voornemen van de gemeente Overbetuwe? Voorziet u een dergelijke knip in de toekomst?

Namens de SP-fractie,
Paul Freriks.