h

EU moet ingrijpen bij Betuwe-fiasco

7 mei 2005

EU moet ingrijpen bij Betuwe-fiasco

Het wordt steeds onwaarschijnlijker dat de Betuwelijn na voltooiing echt gebruikt gaat worden voor goederentransport tussen Rotterdam en het Duitse achterland. Problemen met de exploitatie van de lijn en het ontbreken van maatregelen die de overstap van weg- naar spoorvervoer moeten bevorderen maken het project tot een potentieel fiasco. Voor SP-Europarlementariër Erik Meijer aanleiding de Europese Commissie om maatregelen te vragen.

Ook de aansluiting op het spoorwegennet in Duitsland lijkt niet of in ieder geval niet op tijd door te gaan. In Nederland wordt inmiddels sterk getwijfeld aan de tijdige aanleg - vóór 2010 - van het in het Verdrag van Warnemünde overeengekomen aansluitende derde spoor op Duits grondgebied langs de spoorlijn Emmerich-Oberhausen, zodat een eventuele grote grensoverschrijdende goederenstroom op korte termijn in de praktijk niet zal kunnen worden verwerkt.

Een exploitatieprobleem ligt op de loer omdat de ondernemingen die er eventueel in geïnteresseerd zouden zijn de daarvoor in rekening te brengen tarieven veel te hoog vinden (acht keer zo hoge kosten voor een trein met erts of kolen), terwijl lagere tarieven een te hoge verliespost zouden opleveren voor het noodzakelijke onderhoud van de lijn.

Meijer: “De EU heeft veel geld gestopt in de Betuwelijn. Ik kan me niet voorstellen dat zij berust in deze enorme verspilling. Met name waar het gaat om het aanleggen van dat derde Duitse spoor en het uitvoeren van maatregelen ter bevordering van het goederenvervoer per trein zou de Commissie in kunnen grijpen”.

U bent hier