h

Oude Betuwelijn waarschijnlijk toch geknipt in Elst

27 mei 2005

Oude Betuwelijn waarschijnlijk toch geknipt in Elst

De stoptrein tussen Arnhem en Tiel blijft voorlopig behouden. Dat stelt het college van Gedeputeerde Staten in antwoord op de door de SP gestelde vragen over een artikel in De Gelderlander, editie Betuwe, van 19 april j.l. Het artikel verhaalde over plannen van de gemeente Overbetuwe om deze treinverbinding in Elst te laten omkeren naar Tiel, in plaats van doorrijden naar Arnhem Centraal. Het provinciebestuur is het met deze plannen eens.

De Overbetuwse plannen komen niet uit de lucht vallen. Ze zijn gebaseerd op de Nota Voorkeursalternatief RegioRail KAN uit september 2003. In de nota schetst het Knooppunt Arnhem-Nijmegen een toekomstbeeld voor de RegioRail-plannen in dit gebied. Het KAN denkt dat er meer treinen gaan rijden tussen Arnhem en Nijmegen. Deze capaciteitsverhoging komt door de invoering van de nieuwe stoptreindienst met lightrailmaterieel tussen Arnhem en Wijchen. Ook zal de NS waarschijnlijk meer sneltreinen tussen beide steden laten rijden.

Deze plannen gooien roet in het eten voor de stoptrein tussen de provinciehoofdstad en de Betuwe. Beide plannen zorgen ervoor dat er geen capaciteit meer beschikbaar is voor de stoptrein. In het Meerjareninvesteringstraject is een bedrag van 18 miljoen Euro gereserveerd om in Elst een keervoorziening voor de stoptrein te bouwen, in dit geval het derde (eind)perron.

Het college van GS wil eigenlijk geen knip in Elst. Knippen van OV-verbindingen is niet bepaald toe te juichen omdat de aansluitingen tussen verbindingen, zeker wanneer er sprake is van meerdere vervoerders, vaak wegvallen met alle ongemak van dien. Toch is het wikken en wegen geblazen: de nota voorspelt een capaciteitsgebrek en de pijn wordt verzacht doordat de nieuwe stoptreinen Tiel-Elst en Arnhem-Wijchen op elkaar gaan aansluiten. De huidige situatie blijft in stand wanneer blijkt dat de KAN-plannen niet op de rails komen. Verder heeft de provincie geen plannen voor een knip en is er sprake van overleg met het KAN.

De schriftelijke vragen zijn als volgt beantwoord:

Vraag 1: Bent u bekend met de inhoud van het krantenartikel in de Gelderlander, editie Betuwe d.d. 19 april 2004, genaamd “Eigen spoor voor trein uit Tiel”?

Antwoord: Ja.

Vraag 2: Bent u bekend met het voornemen van de gemeente Overbetuwe v.w.b. de aanleg van een eventueel derde eindperron voor de stoptrein Arnhem-Tiel op het station in Elst?

Antwoord: Ja. Het voornemen van de gemeente Overbetuwe vloeit voort uit de Nota Voorkeurs-alternatief RegioRail KAN van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (september 2003). De Nota Voorkeursalternatief gaat ervan uit dat er meer treinen tussen Arnhem en Nijmegen gaan rijden doordat er een regionale lighttraindienst tussen Arnhem en Wijchen wordt ingevoerd en er een aantal extra landelijke treinen gaat rijden. Hierdoor blijft er geen capaciteit op het baanvak meer over om ook de treindienst Tiel-Arnhem op dit baanvak te laten rijden. In het MiT zijn middelen gereserveerd (ca. € 18 mln.) voor een zgn. keervoorziening in Elst. Dit is het door u bedoelde derde eindperron in Elst.

Vraag 3: Wat is uw mening over dit voornemen van de gemeente Overbetuwe?

Antwoord: Ons college ziet bij voorkeur dat de treindienst Tiel-Arnhem niet wordt geknipt in Elst.

Uit de Nota Voorkeursalternatief blijkt dat veel reizigers baat hebben bij een frequentieverhoging tussen Arnhem en Nijmegen. Wij hebben er daarom destijds mee ingestemd dat de treindienst Tiel-Arnhem wordt ingekort tot Elst indien er een extra treindienst Arnhem-Wijchen wordt ingelegd conform Nota voorkeursalternatief d.d. september 2003, en er - mede vanwege een aantal extra landelijke treinen tussen Arnhem en Nijmegen - onvoldoende capaciteit op het baanvak overblijft voor de treindienst Tiel-Arnhem. Tevens dient er een keervoorziening in Elst te worden gerealiseerd. De keervoorziening biedt doorgaande reizigers voldoende gelegenheid om over te stappen aangezien er zeer frequent een trein stopt om over te kunnen stappen. Mocht de situatie, zoals aangegeven in de Nota Voorkeursalternatief, zich niet voordoen dan blijft onze voorkeur een rechtstreekse treinverbinding tussen Tiel en Arnhem.

Vraag 4: Welke invloed kunt u aanwenden om dit proces te sturen, mede gelet op het antwoord in vraag 3?

Antwoord: Wij zijn van mening dat als gevolg van volledige uitvoering van de Nota Voorkeurs-alternatief d.d. september 2003 de treindienst Tiel-Elst-Arnhem tot Elst ingekort wordt d.m.v. een keervoorziening. Zoals hiervoor reeds is gemeld, hebben wij ingestemd met deze nota. Indien het voorkeursalternatief niet (geheel) dan wel gewijzigd wordt uitgewerkt, zullen wij ons besluit heroverwegen.

Vraag 5: Wat is uw mening over een eventuele knip van deze stoptrein in Elst, ongeacht dit voornemen van de gemeente Overbetuwe? Voorziet u een dergelijke knip in de toekomst?

Antwoord: Een eventuele knip in Elst hangt vooralsnog uitsluitend samen met de uitvoering van de Nota Voorkeursalternatief RegioRail KAN d.d. september 2003.

U bent hier