CDA verwijt Toine van Bergen ten onrechte belangenverstrengeling

17 juni 2005

CDA verwijt Toine van Bergen ten onrechte belangenverstrengeling

CDA- statenlid Nico Verlaan heeft SP- er Toine van Bergen ten onrechte beschuldigd van belangenverstrengeling. Tijdens een vergadering van de commissie Economie en Milieu verweet hij ons aankomend Statenlid dat zijn activiteiten als "Vrijwillig Milieurechercheur" niet te verenigen zouden zijn met zijn activiteit als lid van de provinciale commissie.

Nico Verlaan: valse beschuldiging

Toine van Bergen is reeds vele jaren actief met het opsporen van milieuschandalen, en het bijstaan van mensen die daar de dupe van worden. Zo voert hij ook bezwarenprocedures tegen de provincie, onder andere over de stook van giftig afvalhout bij de Nijmeegse kolencentrale Electrabel.

Volgens Verlaan is een en ander in strijd met de regels, en heeft van Bergen een "dubbele pet" op. Hij vroeg om een onderzoek, en dat heeft hij gekregen.

En wat blijkt er uit het onderzoek: Toine van Bergen valt niets te verwijten. Alleen als hij geld zou verdienen aan zijn werkzaamheden handelt hij in strijd met de regels.

De reactie van Toine van Bergen:" Het komt vaker voor dat het CDA op deze manier acteert. Dit soort acties worden alleen gevoerd bij gebrek aan inhoudelijk weerwoord tegen de argumenten die de SP in een debat aanvoert. Ik raad de heer Verlaan aan om zich maar eens druk te gaan maken over zijn eigen partijgenoten in de Tweede Kamer. Daar zitten mensen met een direct belang bij de intensieve veehouderij, die pogingen ondernemen om ook in Gelderland het aantal varkens fors te laten toenemen".

Hieronder kunt u de Statennotitie lezen. (Klik op de link, PDF- bijlage).

Statennotitie PS2005-465 d.d. 13-06-2005: informatie m.b.t. bepalingen over onafhankelijkheid en belangenverstrengeling bij staten- en commissieleden (DOC, 172 kb)
De website van de Vrijwillige Milieurecherche