Discussie over risicokaarten uitgesteld

17 juni 2005

Discussie over risicokaarten uitgesteld

Eerder meldden we al dat het SP- Milieualarmteam een onderzoek heeft gedaan naar de kwaliteit van zogenaamde "risicokaarten" op het internet. Ook Gelderland kent zo'n digitale kaart, waarop je kunt lezen waar het in onze provincie onveilig is. In de commissie Economie en Milieu van 15 juni zouden we over dit onderzoek discussiëren, maar de discussie is uitgesteld.

Het uitstel heeft te maken met het feit, dat door de SP gestelde schriftelijke vragen over de Gelderse risicokaart pas één dag voor het debat beantwoord zijn. Daarom was het weinig zinvol om nu al hierover het debat aan te gaan.

Bovendien woedt in Gelderland ook nog een discussie over "externe veiligheid". Dit heeft te maken met aan bedrijven op te leggen verplichtingen, omzichzelf en hun omgeving te beschermen tegen rampen.

Er zal nu in september gesproken gaan worden over beide zaken: de risicokaarten en de "externe veiligheid".

Hieronder staan de antwoorden van het college van GS op onze schriftelijke vragen over de risicokaarten.

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van het statenlid Agnes Lewe, fractievoorzitter van de SP toekomen.

Inleiding:

De Gelderse risicokaart is in 2003 via internet ter beschikking gekomen en voldoet ruimschoots aan de kwaliteitseisen die daaraan in het verleden gesteld zijn. Gelderland was daarmee de derde provincie die een risicokaart via internet ter beschikking had met uitgebreide informatie over risico relevante bedrijven onder provinciaal bevoegd gezag en ook informatie over bedrijven onder gemeentelijk bevoegd gezag.

In het bovengenoemde rapport worden verschillende risicokaarten met elkaar vergeleken. Hierbij is sprake van de vergelijking van een eerste model risicokaart (Overijssel) met eerdere concepten van risicokaarten, zoals dat van Gelderland.

In 2004 is in IPO kader het functioneel ontwerp (FO) voor de model risicokaarten ontwikkeld. Voor de ontwikkeling van dit FO heeft de wijze van presentatie en de te verstrekken informatie van de Gelderse risicokaart een belangrijke rol gespeeld.

Voor de opstelling van het model risicokaarten conform het FO is in IPO afgesproken dat dié provincies die nog geen risicokaart hadden (waaronder Overijssel) als eerste een model risicokaart zouden opstellen en via internet ter beschikking stellen. Alle provincies zullen uiterlijk in 2006 een model risicokaart hebben.

In het rapport “Van de Kaart” wordt de toegankelijkheid van de Gelderse kaart alsmede het gebruik daarvan als moeilijk en onhandig gekwalificeerd. De Gelderse risicokaart is via www.risicokaart.nl en www.Gelderland.nl met enkele muisklikken te openen. Evenals op de model risicokaart kan gezocht worden op bedrijfsnaam of postcode. Ook de presentatie is helder. Bij de presentatie is rekening gehouden met verschillende bedrijfstypen en er kunnen verschillende contouren en risicoafstanden worden getoond. Ook is nadere informatie over de bedrijven (vergunde opgeslagen stoffen en hoeveelheden etc.) beschikbaar via de “I” functieknop. Op dit moment is Gelderland hard bezig om een model risicokaart (conform het FO) op te stellen welke medio 2006 beschikbaar is.

Vraag 1: Wanneer zal de Risicokaart compleet ingevuld zijn?

Antwoord: Gelderland heeft vanaf 2003 een risicokaart op internet. Deze is gebaseerd op het eindconcept van het Register risicosituaties gevaarlijke stoffen (RRGS).

Landelijk is men nu bezig om een zogenaamde model risicokaart samen te stellen voor alle mogelijke ramptypen, zoals risico’s gevaarlijke stoffen, overstromingen, bosbranden etc. welke gebaseerd zijn op gegevens uit het RRGS en andere data bestanden (voor de overige ramptypen). Momenteel zijn de gegevens uit de huidige risicokaart omgezet in het RRGS en wordt er gewerkt aan de completering en de invulling van informatie over de overige ramptypen. De Gelderse model risicokaart zal voor medio 2006 compleet zijn. Daarna zal onze huidige risicokaart van het net worden verwijderd.

Vraag 2: Indien dit niet voor medio 2006 zal zijn, hoe komt dat dan?

Antwoord: Zie vraag 1.

Vraag 3: Is GS bereid de technische tekortkomingen van de Risicokaart die aan het licht komen bij het SP onderzoek “Van de Kaart” aan te passen?

Antwoord: Het is niet duidelijk op welke technische tekortkomingen in uw rapport deze vraag betrekking heeft. Op landelijk niveau zijn afspraken gemaakt over de (minimum) kwaliteitseisen van de model risicokaart die in het functioneel ontwerp zijn vastgelegd. GS zullen invulling geven aan deze kwaliteitseisen, waaraan de model risicokaart van Overijssel reeds voldoet. De kracht van de modelrisicokaart is vooral gelegen in de uniformiteit en de gebruiksvriendelijkheid, ook van de zogenaamde “look en feel”.

Tekortkomingen die nu in de ontwikkelfase in Overijssel aan het licht komen worden nu al interprovinciaal uitgewisseld en aangepakt.

Vraag 4: Zal de Risicokaart informatie verschaffen over de milieuvergunningen? Waarom wel of niet?

Antwoord: De risicokaart zal gedeeltelijk (alleen de risicorelevante) informatie over milieuvergunningen bevatten. Uitgangspunt is immers de vergunde situatie. Verder heeft de provincie een apart systeem voor informatie over milieuvergunningen dat reeds beschikbaar is via de site “Leven in Gelderland” ( LIG).

Vraag 5: Welke mogelijkheden ziet GS om extra informatie aan burgers te verschaffen op het gebied van bijvoorbeeld lucht, water en bodemvervuiling?

Antwoord: Hiervoor zijn (via www.Gelderland.nl) de Gelderse site en het daarin opgenomen LIG de geëigende instrumenten. Via LIG kunnen de burgers informatie krijgen over lucht, water en bodemverontreiniging.

Vraag 6: Ziet GS voordelen om (ten aanzien van) de organisatie van de Risicokaarten interprovinciale afspraken te maken?

Antwoord: Er zijn grote voordelen om interprovinciaal te werken aan risicokaarten en hierover ook afspraken te maken (bijvoorbeeld ten aanzien van beheersaspecten). Uniformiteit en de uitwisseling van ervaringen uit de praktijk zijn daarbij enkele grote voordelen. (zie verder de beantwoording op vraag 3).

Vraag 7: Zo ja, zal GS dan ook met andere provincies een gezamenlijke verantwoordelijke instellen?

Antwoord: De provincie is verantwoordelijk voor de presentatie en de beschikbaarheid van de risicokaart. Het bevoegde gezag gemeenten en provincie zijn verantwoordelijk voor de juistheid en de actualiteit van de gegevens welke op de risicokaart worden gepresenteerd. Het aanstellen van een gezamenlijke verantwoordelijke (bijvoorbeeld in IPO-kader) is dan ook niet voor de hand liggend.

Vraag 8: Wil GS aan de burgers bekendmaken wie de contactpersoon is voor de provinciale risicokaart?

Antwoord: Op de huidige Gelderse risicokaart staat een contactadres (e-mail) vermeld, waar een ieder met vragen op terecht kan. Afhankelijk van de vraag zal deze door een op dat gebied deskundige ambtenaar worden beantwoord. Een soortgelijke werkwijze is voorzien op de model risicokaart.

Gedeputeerde Staten van Gelderland

J.J.W. Esmeijer
wnd. Commissaris van de Koningin

H.M.D. Brouwer