Gelderse SP wijst streekplan af

30 juni 2005

Gelderse SP wijst streekplan af

De provincie verliest macht en zeggenschap over de ruimtelijke inrichting van Gelderland aan niet democratisch gekozen regiobestuurders. Ook zijn er te weinig garanties voor het nakomen van de Europese Vogel- en Habitatregeling en het Besluit Luchtkwaliteit. Dat waren de belangrijkste redenen waarom de SP tijdens de statenvergadering van gisteren besloot om het nieuwe streekplan af te wijzen.

Het plan is in feite een uitwerking van de Nota Ruimte van het kabinet-Balkenende II. Daarin overheerst de filosofie: minder sturing van boven en meer ruimte laten voor particuliere initiatieven. Doordat de provincie grip verliest op de inrichting van Gelderland vreest de SP, dat de bebouwing van het platteland onaanvaardbaar zal toenemen. Terwijl er wel veel dure villa's zullen verrijzen, blijft er nauwelijks meer een rol voor de provincie over bij het realiseren van voldoende sociale woningbouw.

Ondanks de principiƫle afwijzing van het streekplan heeft de SP zich wel ingezet om- waar mogelijk- wat verbeteringen aan te brengen aan het plan. Zo werd een amendement van PvdA, CDA, GroenLinks, D66 en de SP aangenomen, waarmee gemeenten bij het opstellen van bestemmingsplannen de plicht krijgen om tenminste 3% van het bebouwde oppervlak beschikbaar te stellen voor spelen en sporten.

Een SP-amendement over het beschikbaar houden van de Arnhemse uiterwaarden als groen-, natuur- en recreatiegebied kreeg te weinig steun van de andere fracties.

De SP-statenfractie verleende ook haar steun aan een (aangenomen) amendement, waarmee landgoed Rhederhof bij Rheden en landgoed de Driehuizen bij Nijmegen een beschermde status krijgen. Hun opname in het zogenaamde "groen-blauwe raamwerk" moet voorkomen dat er ongewenste bebouwing plaatsvindt. Met betrekking tot de Driehuizen mag dit opvallend genoemd worden. De Nijmeegse gemeenteraad besliste nog niet zo lang geleden, dat er op "Driehuizen" een heus sportdorp moet verrijzen.

Ten slotte was er door de SP een plan gemaakt om te komen tot een tijdelijke bouwstop van UMTS- masten op woongebouwen. Er zijn tal van onderzoeken geweest waaruit blijkt, dat de straling van deze zendmasten voor mobiele telefonie ernstige gezondheidsproblemen kunnen opleveren. CDA-gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening Theo Peters vond het, vreemd genoeg, niet tot de taak van de provincie behoren om op deze wijze de gezondheid van de Gelderse burger te beschermen. Daardoor kreeg dit amendement, ondanks de steun van ook de PvdA-fractie, net geen meerderheid.

Bouwstop UMTS- masten op woongebouwen
Statenfractie bracht werkbezoek aan "Driehuizen"