Provincie ontkent verstoken eetbare palmolie door Electrabel

9 september 2005

Provincie ontkent verstoken eetbare palmolie door Electrabel

Kolencentrale Electrabel in Nijmegen zou geen eetbare palmolie gaan verstoken. Hoewel de directie van dit bedrijf zelf, bij de formele aanvraag voor toestemming, gemeld heeft dat ze dat wel gaat doen. Dit opvallende antwoord geeft het Gelders provinciebestuur onder andere op schriftelijke vragen van de SP- statenfractie.

De antwoorden van het College van GS op de Statenvragen

Vraag 1:

Is het juist dat uit de aanvraag van Electrabel blijkt dat het gaat om verbranden van ‘een zeer voedzame eetbare olie met een breed toepassingsgebied’?

Antwoord:

Neen. Electrabel Nederland N.V. (Electrabel) heeft geen aanvraag ingediend voor het ver-branden van palmolie, maar een zgn. ‘melding’ over de inzet van palmoliederivaat als brandstof. (De melding is geregeld in artikel 8.19 van de Wet milieubeheer. Indien zij voldoet aan de wettelijke vereisten moet het bevoegd gezag - wij in dit geval - daarover de bij wet geregelde verklaring geven. Na de bezwarentermijn en behoudens eventueel succesvolle inzet van rechtsmiddelen tegen deze verklaring mag het bedrijf een gemelde wijziging doorvoeren.)

Palmoliederivaat bestaat uit verschillende fracties van ruwe palmolie. Het is de bedoeling deze hernieuwbare brandstof, die niet bruikbaar is in de voedingsmiddelenindustrie, toe te passen in de centrale. ‘Verbranden’ is in dit verband niet een correcte term. Palmoliederivaat wordt ver-kregen bij de bewerking van de palmvrucht. Het is een gewild product waar een groeiende vraag naar bestaat.

Vraag 2/3:

Palmolie is een belangrijke voedingsbron voor de circa 1 miljard armen op de wereld die dagelijks onvoldoende te eten hebben. Bent u het met ons eens dat het pervers is dat Electrabel eetbare palmolie verbrandt terwijl in de derde wereld mensen omkomen van de honger? Zo nee, waarom niet?

Door het verstoken van eetbare palmolie in centrales zoals in Nijmegen zal op de wereldmarkt de prijs van dit product nog verder toenemen. Vindt u dit verantwoord, aangezien dan wereldwijd nog meer mensen de palmolie niet meer zullen kunnen betalen?

Antwoord:

Uit ons antwoord op vraag 1 blijkt dat Electrabel geen eetbare palmolie in de centrale inzet.

Overigens geeft de bij het antwoord op vraag 1 aangehaalde wettelijke regeling ons niet de bevoegdheid andere onderwerpen bij de beoordeling van een melding te betrekken dan de in de wet genoemde. Het is dan ook niet opportuun dat wij in dit verband over andere onderwerpen een standpunt innemen. Het is onzes inziens niet de taak voor decentrale overheden hierin ordenend op te treden maar voor de centrale overheid.

Vraag 4:

Is onderzocht of het mogelijk is om vergelijkbare, niet-eetbare vormen van biomassa (bijvoor-beeld afgewerkt frituurvet) te verstoken? Ter informatie: Electrabel heeft hiervoor wel een aan-vraag ingediend ten behoeve van haar centrale in Harculo.

Antwoord:

Wij mogen slechts een standpunt innemen over de melding zoals die is ingediend. Als het gebruik van afgewerkt frituurvet door Electrabel zou zijn gemeld, hadden wij die melding moeten afwijzen. Op basis van de vigerende vergunning mag de centrale niet met afvalstoffen worden bijgestookt. Wij nemen aan dat Electrabel voor deze procedure het bijstoken met afgewerkt frituurvet niet heeft overwogen.

Vraag 5:

Is het u bekend dat voor de productie van palmolie veel CO2 nodig is? Is er, rekening houdend met het CO2-verlies door die productie en het transport naar Nijmegen, nog wel sprake van een netto CO2-winst?

Antwoord:

Zoals de bij vraag 2/3 genoemde onderwerpen valt ook de vraag of met inzet van palm-oliederivaat een netto CO2-winst wordt behaald, buiten het ons op grond van de wet ter beschikking staande beoordelingskader. Overigens is de inzet van palmoliederivaat bij Electrabel mede ingegeven om te voldoen aan de verplichtingen die Electrabel heeft in het kader van de aan haar toebedeelde CO2-emissierechten. Voor toedeling en handhaving daarvan is de Neder-landse emissie-autoriteit exclusief bevoegd ingevolge bepalingen in de hoofdstukken 16 en 18 van de Wet milieubeheer.

Vraag 6:

Is het juist dat de centrale geen vergunning heeft om structureel olie bij te stoken? Waarom is er dan geen Milieueffectrapportage opgemaakt, aangezien dit verplicht is bij het wijzigen van een brandstof?

Antwoord:

Het is onjuist dat Centrale Gelderland te Nijmegen geen vergunning heeft om structureel olie bij te stoken. De geldende vergunning staat het stoken met zware stookolie toe. Er bestond in dit geval geen rechtstreekse verplichting een milieueffectrapport te maken. Ook bestond er geen zgn. MER-beoordelingsplicht, zodat ook hier geen verplichting een milieueffectrapport te maken uit kon voortvloeien. De inzet van palmoliederivaat is vergelijkbaar aan hetgeen al vergund is. Er is dus geen sprake van een wijziging van brandstof die valt onder punt 22.1 van Onderdeel D van de bijlage behorend bij het Besluit milieu-effectrapportage.

Vraag 7:

Heeft de verplichte toetsing aan de Europese IPPC-richtlijn plaatsgevonden? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

Neen. Centrale Gelderland te Nijmegen is in de termen van de IPPC-richtlijn een bestaande installatie, waarvoor eind 2007 een IPPC-toets moet zijn uitgevoerd en die dan aan het in de richtlijn bedoelde niveau van geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging moet voldoen. Indien vóór dat tijdstip een belangrijke wijziging wordt doorgevoerd (volgens de richtlijn is dat een wijziging die negatieve en significante effecten kan hebben op mens of milieu) moet de installatie zoveel eerder aan de IPPC-richtlijn voldoen. De gemelde inzet van palmoliederivaat is geen belangrijke wijziging in die zin.

De IPPC-toets wordt voor Centrale Gelderland uitgevoerd bij gelegenheid van een revisiever-gunning, waarvoor momenteel een milieueffectrapport en een vergunningaanvraag worden op-gesteld. De planning van Electrabel is dat beide stukken in december 2005 bij ons worden ingediend.

Gedeputeerde Staten van Gelderland

J.J.W. Esmeijer
Wnd. Commissaris van de Koningin

H.M.D. Brouwer