Provinciebestuur keurt lokken van dieren naar drinkpoel in Rekken goed

1 september 2005

Provinciebestuur keurt lokken van dieren naar drinkpoel in Rekken goed

Het college van gedeputeerde Staten heeft geen enkel bezwaar tegen de bedenkelijke jachtpraktijken in Rekken, waarover wij eerder berichtten. Daar is door een particulier, met provinciale subsidie, een drinkpoel aangelegd om wild te lokken. Vervolgens worden de dieren vanuit twee nabijgelegen jachthutten doodgeschoten.

De Gelderse SP had over deze zaak eerder schriftelijke vragen gesteld. Het college schrijft heel cynisch over de dubieuze handelswijze van de jagers: " Voor een zorgvuldige uitvoering is monitorig vooraf en selectie tijdens het afschot absoluut noodzakelijk".

Opvallend is trouwens dat de ambtenaar van het provinciehuis, die ter plaatse ging kijken, maar één van de twee geplaatste hoogzitten heeft gezien.

De SP zal in de statencommissie Landelijk Gebied haar kritiek blijven leveren op dit soort excessen van de plezierjacht. Ondanks het feit dat veel statenleden hiermee geen enkele moeite mee lijken te hebben.

Antwoorden op de statenvagen van de SP

Vraag 1
Is het u bekend dat nabij deze poel twee jachthutten zijn geplaatst?

Antwoord
Nee, voor de indiening van uw vragen niet.

Vraag 2
Deze poel zal bezocht worden door in het buitengebied rondlopend vee, zoals wilde zwijnen, vossen, reeën, etc. Bent u het met ons eens dat de ethiek van jagers tekort schiet als ze eerst dieren lokken naar een gelegenheid om water te drinken, en ze vervolgens deze dieren neerschieten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord
Nee, wilde zwijnen, vossen en reeën zijn geen rondlopend vee, maar beschermde inheemse dieren onder de Flora- en faunawet. Deze wet staat beheer en schadebestrijding toe op basis van een door ons goedgekeurd faunabeheerplan en met de door de wet vereiste ontheffingen van ons. Voor een zorgvuldige uitvoering is monitoring vooraf en selectie tijdens het afschot absoluut noodzakelijk. Daarnaast spelen bij afschot ook veiligheidsoverwegingen een rol. Door te schieten vanaf een hoogzit is de weg van de kogel altijd neerwaarts hetgeen de kans op afzwaaiers verminderd. Dit kan zowel een vaste hut zijn, maar ook eenvoudiger in de vorm van een demontabele of verplaatsbare zit (stoel of plank) in combinatie met een ladder.
Voor de drie genoemde soorten is een faunabeheerplan door ons goedgekeurd en zijn ontheffingen verleend.

Vraag 3
Bent u ervan op de hoogte, dat voor de geplaatste jachthutten door de gemeente Berkelland geen bouwvergunning is afgegeven?

Antwoord
Nee. Of een hoogzit mag worden geplaatst hangt onder meer af van de omvang en hoogte van de voorziening en of het gaat om een vaste of een losse, verplaatsbare constructie. Het bestemmingsplan Buitengebied kan hierover voorschriften geven en kan daar voorwaarden aan verbinden.
Blijkens navraag bij de gemeente Berkelland en eigen onderzoek (zie bijlage) gaat het om een losse verplaatsbare ladder met hoogzit en is er derhalve sprake van een op grond van het bestemmingsplan Buitengebied toegestane (niet vergunningsplichtige) voorziening.

Vraag 4
Bent u bereid om een en ander te melden aan de Milieu-Inspectie van het Ministerie van VROM, zodat deze instantie maatregelen kan nemen?

Antwoord
Nee, daar is geen enkele aanleiding voor.

" Provincie heeft geen probleem met jachthut"
SP kraakt laffe instelling van jagers in Rekken