SP: Rotonde bij Malden is veiliger voor fietsers

18 oktober 2005

SP: Rotonde bij Malden is veiliger voor fietsers

In Malden (gemeente Heumen) is het soms lang wachten met je fiets, voordat je kunt oversteken op het kruispunt van de Jan J. Ludenlaan en de oude Rijksweg Nijmegen-Venlo. Ook auto's staan hier, vooral in de spits, vaak in de file. Verkeersgedeputeerde Marijke van Haaren (CDA) wil dit probleem "oplossen" door nieuwe "slimmere" verkeerslichten te laten plaatsen. Maar de gemeentebesturen in de regio en het Knooppunt Arnhem- Nijmegen (KAN) zien liever een rotonde komen. Met tunneltjes. De SP is het met hen eens.

Met nieuwe stoplichten, die het autoverkeer sneller willen laten doorstromen, moeten fietsers straks nóg langer wachten. En wat doen ongeduldige scholieren dan? Doorrijden. Het is wachten op ongelukken.

In het provinciebestuur zijn tot nu toe alleen de VVD, SGP, ChristenUnie en SP ervan overtuigd dat aanleg van een rotonde de beste oplossing is. Hopelijk de andere partijen binnenkort ook. Want in de statencommissie Verkeer en Water staat dit probleem binnenkort op de agenda.

Wachten met je fiets in Heumen