Wageningse Wijkbus lijkt haalbaar, maar toekomstvisie ontbreekt.

2 oktober 2005

Wageningse Wijkbus lijkt haalbaar, maar toekomstvisie ontbreekt.

Op 21 augustus kopte De Gelderlander “Wageningen wil eigen wijkbus”. In Wageningen kon het feest voor de OV-gebruikers losbarsten. Wethouder Huijbers zag brood in een door vrijwilligers gereden stadsbus. De loco-burgemeester deed deze uitlatingen naar aanleiding van een rapport, opgesteld door verkeerskundig adviesbureau Diepens en Okkema. Dit bureau heeft een onderzoek gedaan naar alternatieven voor het verslechterde OV binnen Wageningen en de slechte verbindingen van en naar Wageningen.

Huijbers kiest voor de goedkope Wijkbus-variant en denkt hiervoor voldoende vrijwilligers te mobiliseren. Alex Mink en Nico Bijl denken dat goedkoop weleens duurkoop kan worden.

Huijberts slaat de plank volledig mis door te suggereren dat de wijkbus al een voldongen feit zou zijn. Het onderzoeksrapport van Diepens en Okkema, met daarbij de uitleg van de betrokken onderzoekers leert anders.

In het rapport zijn verschillende openbaar vervoersvarianten onderzocht. De Wijkbus-variant kwam daarbij het goedkoopst uit de bus. Volgens de cijfers in het rapport is de Wijkbus-variant zelfs goedkoper dan de huidige Buurtbus. Op basis van dit gegeven heeft het college de beslissing genomen om de Wijkbus-variant verder te onderzoeken. Het onderzoeksbureau gaat er vanuit dat er ruim voldoende vrijwilligers zijn die zich willen inzetten om het openbaar vervoer in Wageningen te verbeteren.

De Stadsbus-variant is vele malen duurder als de Wijbus-variant en komt daardoor niet in aanmerking om nog verder serieus bekeken te worden. De Stadsbus-variant is berekend als een reguliere, in de dienstregeling opgenomen en door BBA gecoördineerde buslijn. Een bus gereden door beroepschauffeurs en 7 dagen in de week op de weg met een hoge frequentie.

Tijdens de toelichting op het rapport bleek dat niet alle belangengroepen gehoord zijn. Zo is de Wijkbus-variant niet besproken met de stichting Buurtbus of het Vrijwilligers Meldpunt en is de Stadsbus-variant is niet overlegd met BBA over mogelijkheden van aansluitingen op bestaande voorzieningen.

Helaas moeten we, als platformWageningenBereikbaar, constateren dat de keuze van B&W weinig ambitie toont om het openbaar vervoer serieus te verbeteren.

Als je meer wil weten kom dan woensdagavond 12 oktober, 20.00 uur naar de Pleijade, Herenstraat, om met het platform WageningenBereikbaar de voorgestelde varianten nog eens kritisch te bespreken.

De rapportage is beschikbaar voor degenen die willen weten wat er is onderzocht en hoe de vervoersvarianten er in grote lijnen uit gaan zien.
Stuur daarvoor een mail naar info@wageningenbereikbaar of bel Nico Bijl, tel. 0317-416379.

N.B.: De volledige tekst van het opiniestuk verschijnt t.z.t op wageningenbereikbaar.nl