Weinig steun voor nieuw benoemde gedeputeerde

10 november 2005

Weinig steun voor nieuw benoemde gedeputeerde

De gisteren door de VVD-fractie gepresenteerde kandidaat- gedeputeerde René van Diessen heeft al direct heel wat politieke schade opgelopen. De SP-fractie had geeïst dat hij al zijn bijbaantjes zou opgeven, maar daartoe was hij niet bereid. Onder druk van het CDA moest hij uiteindelijk wel zijn schnabbelbaantje als "adviseur" opgeven. Uiteindelijk stemde, ondanks deze concessie, maar net iets meer dan de helft van de statenleden voor zijn benoeming tot gedeputeerde voor Economie en Milieu.

René van Diessen was in het Brabantse politieke circuit al berucht in verband met omstreden bijbaantjes en vriendjespolitiek. De SP nam vorige week het initiatief om aan VVD-fractievoorzitter Jan Markink te vragen of van Diessen al zijn bijbaantjes wilde opgeven, en of hij in Gelderland wilde gaan wonen. Tot dat laatste was hij wel bereid. Maar die bijbaantjes, dat moest kunnen, vond hij.

Tijdens de statenvergadering van gisteren verwees fractievoorzitter Agnes Lewe naar minister-president Balkenende, die onlangs alle ministers verbood om nog commerciële bijbaantjes te hebben. Maar het Gelderse CDA- opperhoofd, Harry de Vries, bleek in dit geval nog over iets minder gevoel voor normen en waarden te beschikken dan onze minister-president. Twee commissariaten, dat kon voor hem wel door de beugel. Alleen de al eerder genoemde adviseursfunctie was voor hem een stap te ver.

VVD-fractievoorzitter Jan Markink, die Van Diessen als kandidaat had voorgesteld, was toen gedwongen om schorsing van de vergadering aan te vragen, en te gaan overleggen met Van Diessen. Die besloot daarop noodgedwongen om alsnog van zijn adviseursbaantje af te zien.

Van de 65 aanwezige statenleden steunden uiteindelijk slechts 39 zijn kandidatuur. Drie stemmen werden uitgebracht op enkele VVD-statenleden. Achttien volksvertegenwoordigers brachten uit protest een blanco-stem uit. En daarnaast waren er nog 5 statenleden die uit protest een andere, niet-verkiesbare persoon op het stembriefje invulden. Zo kozen de beide SP-statenleden Agnes Lewe en Toine van Bergen voor de SP- milieuactivist van het eerste uur Remi Poppe. Dit omdat ze weinig vertrouwen hebben in de belangstelling die René van Diessen voor het milieu zal gaan tonen.

VVD: nieuwe kandidaat- gedeputeerde mag bijbaantjes houden
Kandidaat- gedeputeerde heeft omstreden verleden
Curriculum vitae van René van Diessen (PDF- bestand)
Dossier van Diessen