Wijkbus geen alternatief voor slecht OV Wageningen

12 december 2005

Wijkbus geen alternatief voor slecht OV Wageningen

Binnenkort presenteert het college van B en W van Wageningen een voorstel voor de invoering van de wijkbus Wageningen. De wijkbus is een kleine bus voor 8 personen en wordt gereden door vrijwilligers. Met de invoering van de wijkbus wil de college een binnenstedelijke vervoersvoorziening voor Wageningen opzetten. Op 19 december aanstaande besluit de gemeenteraad over de te volgen route voor de lancering van een binnenstedelijke buslijn. In dit artikel een relaas over de rijdende magnetronoplossing voor verkiezingsproblemen: de wijkbus Wageningen.

Het rapport
In maart organiseerde het platform Wageningen Bereikbaar een actiedag voor binnenstedelijk OV. Destijds maakte het platform haar plannen met een stadsbus bekend. Kort daarna lanceerde GroenLinks, nota bene de grootste gemeenteraadsfractie, haar plannen voor de wijkbus: een soort veredelde buurtbus binnen de stad.

Algauw gaven B&W een onderzoeksopdracht aan het bureau Diepens en Okkema. Doel van het onderzoek was een situatieschets van het OV in Wageningen geven en mogelijke oplossingen voor de nijpende problemen aanreiken. In augustus hield dit bureau een interview met de twee kartrekkers van dit platform, Alex Mink en Nico Bijl.
Tijdens dit interview gaven wij aan dat een echte stadsbus op termijn een beter rendement oplevert: het is een professionele busdienst met dito standaarden, goede rijtijden, een fatsoenlijke frequentie van 2x per uur en gemiddeld 16 uur per dag op de weg. Passagiers krijgen waar voor hun geld en Wageningen wordt goed ontsloten.

Het huidige model van buslijnen over de hoofdwegen is een goede zaak. Voor de wijken betekent dit echter een verminderde, op sommige plaatsen ronduit slechte, bereikbaarheid voor mensen die van het OV afhankelijk zijn.
De gevolgen zijn duidelijk: mensen verlaten het OV, de drukte op de wegen neemt toe en ook het milieu is op de langere termijn de verliezer. Een goede stadsbus, met innoverende elementen zoals duurzame brandstoffen en dynamische reisinformatie, kan bijdragen aan een gezonde stedelijke omgeving en een bereikbare stad. Pluspunt is daarnaast dat de stadsbus een rijdende innovatie kan zijn dankzij de in de stad aanwezige kennis.

De rijdende magnetronoplossing: de wijkbus!
Pijnlijk feit is dat dit alles in het rapport nauwelijks aan bod komt. Diepens en Okkema heeft, op bevel van de opdrachtgever, stelselmatig de wijkbus bejubeld: lage kosten, een beroep op de samenleving en een goedkope oplossing voor een duur probleem. Mooi toch? Mooi niet dus! Er zijn hele hordes vrijwilligers nodig en tot overmaat van ramp gaat de wijkbus maar 1x per uur rijden. Daarnaast vangt de dienstregeling in dit voorstel rond 8 uur 's ochtends aan en gaat de bus rond 7 uur 's avonds de garage in. Op zondag blijft de bus de hele dag in de stalling. Forenzen en de beruchte studentenspits worden dus breeduit genegeerd. En dat is zeer genant voor een gemeente die er prat op gaat dat duurzaamheid en bereikbaarheid speerpunten zijn.

Het platform Wageningen Bereikbaar verwerpt het huidige rapport. Niet alleen vanwege de inhoud maar vooral omdat de totstandkoming ervan zeer gebrekkig is verlopen. Haar visie is nauwelijks belicht, laat staan fatsoenlijk uitgewerkt. De suggestie om ook wijkorganisaties, ouderenbonden en de ondernemers erbij te betrekken, is niet eens uitgevoerd. Dat geldt eveneens voor het verzoek om de stadsbusvariant fatsoenlijk uit te werken via een doorgroeivariant. Ergo: in Weert heeft juist het omgekeerde plaatsgevonden. De stadsbuurtbus ging bijna ten onder aan zijn eigen succes en is vervangen door.... een reguliere lijndienst!

Het platform Wageningen Bereikbaar vindt de gang van zaken erg frustrerend. Veel energie is gestoken in het hele proces, met schijnbaar politieke spelletjes tot gevolg.
De vraag is wie er beter van wordt. In ieder geval hoeven de gemeenteraadsleden niet diep na te denken over de aangedragen alternatieven vanuit ons platform: de rijdende magnetronoplossing, want smakeloos en snel, genaamd wijkbus biedt in ieder geval voor de gemeenteraadsverkiezingen een snelle uitkomst voor het naderende onheil. Hopelijk wordt de besluitvorming over de gemeenteraadsverkiezingen heengetrokken, zodat de ontsluiting door het OV weer terechtkomt op de plek waar zij thuishoort: de politieke agenda.

(Dit artikel is op persoonlijke titel geschreven door Alex Mink, lid van het platform Wageningen Bereikbaar).

Professioneel OV of wijkbus in Wageningen? (opinieartikel Nico Bijl, Wageningen Bereikbaar)
Concept-rapport ontsluitend OV in Wageningen (PDF, 1.1 Mb)
Reactie Wageningen Bereikbaar op rapport Ontsluitend OV in Wageningen (PDF)
Correctie rapport n.a.v. interview 3 (PDF)