College GS doet onderzoek naar overkapping van snelwegen

11 januari 2006

College GS doet onderzoek naar overkapping van snelwegen

Het Gelderse provinciebestuur gaat onderzoeken of overkapping van snelwegen een bijdrage kan leveren aan onder andere verbetering van de luchtkwaliteit. Dat deelde gedeputeerde van Verkeer Marijke van Haaren vandaag mee als antwoord op een vraag van de SP- fractie.

Bewoners van Velp, Rozendaal en Arnhem-Noord kewamen onlangs met een plan om de snelweg A12 tussen Velperbroek en Waterberg te overkappen. Daarmee zouden volgens hen "meerdere vliegen in één klap" gevangen kunnen worden.

Overkapping zou namelijk niet alleen de luchtkwaliteit verbeteren, maar ook de geluidsoverlast van snelwegen verminderen. Daarnaast wordt extra ruimte gewonnen, en is er sprake van verbetering van de kwaliteit van het landschap.

De Gelderse SP is enthousiast over het plan, howel ze realiseert dat er nogal wat "beren op de weg" komen voordat zo'n overkapping gerealiseerd zal zijn. Zo is er samenwerking nodig met verschillende instanties, zoals gemeenten, Rijkswaterstaat en particulieren. En men moet het eens worden over een financieringsplan.

Statenlid Toine van Bergen: " Maar een onderzoek is zeker de moeite waard. Daarbij zou het goed zijn om te bekijken of dit concept ook elders in de provincie goed kan worden toegepast. Zoals bij de A73 langs Nijmegen. Deze snelweg doorsnijdt nu waardevolle natuurgebieden als de Hatertse Vennen en Park Staddijk".