Drukbezochte excursie op landgoed De Driehuizen

22 januari 2006

Drukbezochte excursie op landgoed De Driehuizen

Vanmiddag was er een rondleiding op het bedreigde Nijmeegse landgoed De Driehuizen. Dit fraaie gebied aan de rand van Nijmegen wordt bedreigd door de komst van sportvoorzieningen. Vooral de komst van een atletiekbaan op de plaats waar nu nog een bos is heeft al veel discussiestof doen opwaaien.

Vorig jaar, bij de vaststeling van het Gelderse streekplan, besloten Provinciale Staten dat dit gebied extra bescherming verdient. Daarom is het opgenomen in de zogenaamde Ecologische Hoofdstructuur. Dat betekent dat het gebied beschikbaar moet blijven voor de natuur, omdat het bijzonder waardevol is. Het is een groene schakel tussen het nabijgelegen bosgebied Heumensoord en het park Brakkenstein.

Maar eerder had de Nijmeegse gemeenteraad juist besloten dat in het gebied tal van sportvoorzieningen moeten komen. Zoals hockey- en tennisvelden en de al eerder genoemde atletiekbaan.

Vlakbij De Driehuizen ligt al een atletiekbaan, maar daar zou de ruimte te klein zijn om te gaan uitbreiden. Dat uitbreiden is een grote wens van enkele Nijmeegse atletiekverenigingen.

Er waren vanmiddag ruim 150 mensen afgekomen op de rondleiding. Gidsen van het IVN (Instituut voor Natuureducatie) wezen op het belang van het gebied, voor zowel bomen, planten, dieren als recreƫrende mensen.

De SP-statenfractie is altijd voorstander geweest van het behoud van het landgoed.

Nog meer foto's van de excursie

Statenfractie bracht werkbezoek aan "Driehuizen"