Nu nog niet gratis naar het museum - maar misschien straks

29 januari 2006

Nu nog niet gratis naar het museum - maar misschien straks

In april 2004 deed gedeputeerde Esmeijer tijdens de statenvergadering de toezegging aan de SP te laten uitzoeken of een Gelderse Museumdag mogelijk zou zijn. Een dag in de maand waarop jongeren en mensen met een kleine beurs gratis een museum in hun woonplaats of elders in de provincie kunnen bezoeken. Het antwoord liet lang op zich wachten. Er was nog een extra push nodig van de PvdA (die in december een gratis dag per week vroeg). Sinds 24 januari j.l. ligt het antwoord er en dat luidt "nee, het kan niet".

Opmerkelijk is dat de gedeputeerde het nodig vond het negatieve berichtje in de Gelderlander hierover bij te stellen middels een ingezonden brief (in de Gelderlander van 28 januari j.l.). Hij zegt daarin dat een gratis dag per week niet kan omdat die 10 keer meer kost dan het hele huidige museum-budget van de provincie. "Maar als een dag per week vooralsnog niet haalbaar is, moeten we niet ophouden met nadenken over andere mogelijkheden: eenmaal per maand, een paar weekenden."

Daarnaast twijfelt hij of "zo maar" gratis entree wel echt de mensen naar binnen haalt die we op het oog hebben. Zijn vermoeden is dat dit niet van zelf gebeurt maar dat je er werkelijk moeite voor moet doen. Esmeijer vraagt creatief meedenken van de Gelderse museumwereld en komt zelf al met wat voorbeelden: een museumnacht (met disco) zoals in het Rijksmuseum. In Gent (Museum voor moderne kunst) schijnen ze zelfs een logeerpartij voor kinderen georganiseerd te hebben. Het spreekt van zelf dat de SP blij is met deze stellingname. Een aantal weekenden met gerichte acties lijken ons een uitstekend begin.