Ook kamerfractie SP stelt vragen over NS-truc met treinkaartjes

20 januari 2006

Ook kamerfractie SP stelt vragen over NS-truc met treinkaartjes

Eind vorig jaar stelde onze statenfractie een truc van de Nederlandse Spoorwegen met de tarieven van treinkaartjes aan de kaak. In schriftelijke vragen werd het college van GS van Gelderland op deze zaak gewezen. Als gevolg daarvan zouden op sommige trajecten van Syntus de treintarieven astronomisch stijgen. Het antwoord moet nog komen. Inmiddels heeft ook SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens aan de bel getrokken. Bij minister Peijs van Verkeer.

Arda Gerkens

SP-Kamerlid Arda Gerkens

Sinds 1 januari heeft de NS vrijwel ongemerkt een wijziging in de tarievenberekening doorgevoerd. De prijzen voor treinkaartjes die via de kortste weg over Syntus trajecten lopen worden niet meer berekend bij het intypen van dat traject. In plaats daarvan wordt de reis over het NS traject naar de plaats van bestemming berekend, wat voor de klant duurder uitpakt.

De regeling is verwarrend voor reizigers en leidt in de regel tot verkoop van duurdere kaarten voor reizigers die reizen op de Syntus trajecten Elst-Tiel en Hengelo-Zutphen.

Een treinkaartje voor de reis van Hengelo-Zutphen wordt bijvoorbeeld automatisch via Deventer berekend. Voor een enkele reis wordt dan 2,70 euro meer berekend. En voor een retour 5,90 euro meer. Wil de reiziger het tarief voor de gewone rechtstreekse reis betalen, dan moet een omweg worden aangegeven. Er moet een kaartje worden gekocht Hengelo-Zutphen ‘via Goor’. Dit station ligt echter al direct op die lijn. “Een omgekeerde wereld”, zo vindt SP Kamerlid Arda Gerkens deze wijziging.

“Het valt de reiziger niet uit te leggen wat hier nu de logica van is. De meeste reizigers zullen argeloos het rechtstreekse kaartje kopen en dus te veel betalen. Bovendien kunnen bij de meeste kaartautomaten de ' via reizen' niet gekocht worden. Het is ook opnieuw een bewijs dat privatisering leidt tot hogere prijzen en klantonvriendelijkheid”, aldus Gerkens. Ze heeft de minister van Verkeer en Waterstaat gevraagd de NS te verplichten deze maatregel terug te nemen.

Tekst van de schriftelijke vragen

1. Wat is uw mening over het gegeven dat mensen bij de aanschaf van treinkaartjes in het oosten van het land niet automatisch betalen voor de kortste afstand? (1)

2. Wat is uw mening over het gegeven dat de NS-website niet meer automatisch de kortste treinroute aangeeft indien dit over een traject van Syntus gaat?

3. Kunt u aangeven waarom de NS-kaartautomaten tegenwoordig de Syntus-verbindingen niet meer automatisch herkent? Wat is uw mening hierover?

4. Bent u ervan op de hoogte dat een kaartje met het normale tarief alleen te halen is door aan te geven dat je via een bepaald station rijdt, maar veel kaartautomaten deze mogelijkheid niet bieden en loketten verdwenen zijn? Wat is uw mening hierover? Wat voor maatregelen gaat u nemen om te voorkomen dat treinreizigers gedwongen zijn om meer te betalen?

5. Deelt u de mening dat deze maatregel een gevolg is van de marktwerking van het openbaar vervoer en dat de onoplettende treinreiziger hiervan de dupe is? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen om dit te voorkomen? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u bereid de NS te verplichten om bij haar kaartautomaten en op haar website de routes van Syntus als volwaardig te erkennen of om zelf de kaartverkoop en reizigersinformatie te gaan organiseren? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo nee, waarom niet?

7. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden om te voorkomen dat treinreizigers onnodig lang teveel moeten betalen?

(1) de Volkskrant, 18 januari 2006.

Reizigers dreigen de dupe te worden van NS- rekentruc met treinkaartjes