SP-statenleden maken geen gebruik van gratis jaarkaart Hoge Veluwe

5 januari 2006

SP-statenleden maken geen gebruik van gratis jaarkaart Hoge Veluwe

In december 2005 ontvingen alle leden van Provinciale Staten en van het dagelijks bestuur van de provincie een “relatiekaart”, afkomstig van de directeuren van Park de Hoge Veluwe en het Kröller Müllermuseum. De leden van de SP- statenfractie hebben de directeuren van beide instellingen vandaag laten weten dat ze geen gebruik mogen maken van deze kaart.

Statenleden Agnes Lewe en Toine van Bergen wijzen er in hun brief op, dat zij op grond van de Gedragscode bestuurlijke integriteit staten- en commissieleden dit geschenk niet mogen aannemen. De gedragscode moet erop toezien dat politici geen geschenken aannemen van personen of instanties waarmee zij een zakelijke relatie hebben, die een waarde vertegenwoordigen van 50 euro of meer.

Op grond van het aanbod van de Hoge Veluwe en het Kröller Müllermuseum heeft ieder lid van provinciale- en gedeputeerde staten in het jaar 2006 vrij toegang tot het park en het museum. Bovendien mag men in zijn of haar auto 4 gasten meenemen, die eveneens niet hoeven te betalen. Ook die gasten hebben vrij toegang tot park en museum, mits ze in aanwezigheid van de betreffende politicus zijn. De waarde van de “relatiekaart” bedraagt daarmee € 178,00.

De SP- fractie gaat ervan uit dat ook de overige statenleden en de leden van Gedeputeerde Staten geen gebruik zullen maken van het aanbod. Tijdens de vergadering van de statencommissie Algemeen Bestuur zal fractievoorzitter Agnes Lewe deze zaak ter sprake brengen.

Van: Directiesecretaresse [mailto:directiesecretaresse@hogeveluwe.nl]
Verzonden: maandag 2 januari 2006 15:41
Aan: bergentoine@zonnet.nl
Onderwerp: RE: Relatiekaart 2006

Geachte heer Van Bergen,

Met onze relatiekaart kunt u met vier personen gratis het Park en Museum bezoeken. Als relatiekaarthouder hebt u de verantwoordelijkheid over uw 1-4 gasten en mocht ons personeel vragen naar hun entreebewijs, dan kunnen zij verwijzen naar u. Het is dus van belang dat u elkaar niet uit het oog verliest. Wij wensen u veel plezier toe met onze relatiekaart.

Met vriendelijke groet,

S.E. van Voorst tot Voorst
directeur

Aan:
De directeur van Het Nationale Park De Hoge Veluwe
S.E. Baron van Voorst tot Voost

De directeur van de Stichting Kröller-Müllermuseum
dr. E.J. van Straaten

Arnhem, 5 januari 2006

Geachte heren,

Op 22 december 2005 ontvingen wij van u een brief met als bijlage de “relatiekaart 2006”.
Op grond van deze kaart verleent u ons komend jaar toegang tot het Nationale Park De Hoge Veluwe en het Kröller Müllermuseum. Tevens is het ons toegestaan om ons in een auto te laten vergezellen door 4 personen.

Via telefonische navraag en door raadpleging van uw website is ons gebleken dat uw aanbod een waarde vertegenwoordigt van in totaal € 178,00. ( 5x volwassenen jaarkaart van € 27,50; verblijf auto ad € 22,50 en 1x jaarkaart museum ad € 18,00). Een en ander is door u ook nog schriftelijk aan ons bevestigd.

Op grond van de Gedragscode bestuurlijke integriteit staten- en commissieleden (vastgesteld op 11 april 2003) is het ons niet toegestaan om uw aanbod te accepteren.
Wij zullen hiervan dan ook geen gebruik maken.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Agnes Lewe