h

Gelderland toont inzet voor gedupeerde treinreizigers Syntus

9 februari 2006

Gelderland toont inzet voor gedupeerde treinreizigers Syntus

Stel: u reist van Arnhem naar Tiel. U koopt een tweedeklaskaartje met korting en wordt geconfronteerd met een scherpe prijs: 14,60 Euro wordt in rekening gebracht. Onredelijk? Wel als je bedenkt dat de invoer van een via-station, in dit geval Opheusden, de prijs doet laten zakken tot 7,70 Euro. Volgens de NS is dat een redelijke prijs, voor hun doen tenminste. Want u betaalt voor een theoretische reisroute Arnhem-Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

Volgens de SP is deze prijsverhoging zwaar onredelijk: de reiziger krijgt de forse rekening voor een tarieftechnische ingreep die aan een leek nauwelijks uit te leggen valt. Gelukkig delen Syntus en de provincie Gelderland onze mening en doen de betrokkenen hun best om de pijn flink te verzachten.

De spoorlijnen Arnhem-Tiel en Zutphen-Oldenzaal worden vanaf 1 januari 2006 door NS Reizigers aangezien als "vreemde spoorlijnen": reizigers die bij monopolist NS Reizigers een treinkaartje aanschaffen, krijgen de prijs voor een route alsof men die zou reizen via spoorlijnen die alleen door NS Reizigers worden bereden. In het geval van Arnhem-Tiel zou u dus volgens de onnavolgbare theorie een enorm ommetje Betuwe maken. Vanzelfsprekend doen weinig mensen dit en is de prijsverhoging weer een fraai staaltje van klantonvriendelijk denken van NS Reizigers. Tenslotte heeft deze vervoerder qua verkoop het rijk alleen en beschikt men duidelijk over een zeer beperkt inlevingsvermogen om eens verder te denken dan de eigen organisatie.

De provincie Gelderland is tijdig door Syntus op de hoogte gesteld en deelt de mening dat de maatregel raar overkomt. Frequente reizigers zullen snel genoeg weten hoe het via-foefje werkt maar incidentele reizigers worden geconfronteerd met een forse prijsverhoging. Syntus en de Regio Twente, medeverantwoordelijk voor de spoorlijn Zutphen-Oldenzaal, delen de mening dat deze maatregel klantonvriendelijk is. Naar mening van de NS is de maatregel niet meer terug te draaien.

NS Reizigers erkent wel alle pijnpunten en zet samen met Syntus enkele maatregelen in gang die het ongemak moeten verminderen. Zo deelde men leaflets uit op de stations rond beide spoorlijnen en worden op de stations Wierden en Rheden kaartautomaten met een touchscreen geplaatst waardoor men wel een via-kaartje kan kopen. De overige stations worden in het voorjaar van de nieuwe automaten voorzien.

In de onderstaande beantwoording van de schriftelijke vragen worden daarnaast enkele overige maatregelen aangekondigd. De SP gaat komend voorjaar op de betrokken spoorlijnen langs om te kijken of de verbeteringen ook zijn uitgevoerd. Daarnaast zijn we benieuwd of incidentele reizigers straks ook goed op de hoogte zijn. Uiteraard gaan we weer aan de bel trekken wanneer de verbeteringen niet goed uitpakken.

Beantwoording schriftelijke vragen over declassering Syntuslijnen, d.d. 31 januari 2006:

Antwoord op Statenvragen PS2006-1

Declassering Syntuslijnen

Ingevolge het bepaalde in artikel 42 van het Reglement van Orde van Provinciale Staten doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van het statenlid T. van Bergen toekomen.

De vragen hebben betrekking op het aanpassen van de manier waarop reizigers kaartjes kunnen kopen indien zij reizen via de trajecten Zutphen-Hengelo en/of Arnhem-Tiel. Conform een besluit van NS Reizigers moeten reizigers nu vooraf aangeven welk traject zij reizen.

Bij de start van vervoerbedrijf Syntus op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal heeft het bedrijf ervoor gekozen om geen eerste klas in de treinen aan te bieden. Door een eis van de Minister van Verkeer en Waterstaat is op dit traject ook het tariefsysteem van NS Reizigers geldig dat zowel een tweede- als een eersteklastarief kent. Tot nu toe was het niet mogelijk om het traject te declasseren, waardoor reizigers met een eersteklaskaartje in sommige gevallen te veel betaalden. Vanuit haar verantwoordelijkheid heeft Syntus overleg gevoerd met NS Reizigers om dit traject (en tevens Elst-Tiel) te declasseren. NS Reizigers heeft met ingang van 1 januari 2006 de automaten aangepast waardoor het declasseren nu wel mogelijk is.

Vraag 1: Bent u op de hoogte van de maatregel?

Antwoord: Ja, wij zijn geïnformeerd door vervoerbedrijf Syntus over deze maatregel.

Vraag 2: Wat is uw mening over dit voornemen, gelet op uw verantwoordelijkheid voor de exploitatie van het traject Zutphen-Hengelo en het toekomstig opdrachtgeverschap voor de spoorlijn Tiel-Elst(-Arnhem)?

Antwoord: Vanuit de verantwoordelijkheid als (toekomstige) concessieverlener voor genoemde trajecten is de huidige situatie rondom de aanschaf en prijsstelling van treinkaartjes geen gelukkige keuze. De reiziger moet een extra handeling bij de betaalautomaat verrichten voor de logische en directe route. Normaal is een extra handeling nodig indien een klant afwijkt van de standaard. Een frequente reiziger zal waarschijnlijk wel snel op de hoogte zijn van de gewenste werkwijze. Voor de incidentele reiziger is het ongemak vanwege de onbekendheid met het systeem nog groter.

Vraag 3: Bent u het met ons eens dat deze maatregel onredelijk is en zal leiden tot het verder onaantrekkelijk maken van het reizen met de trein op beide trajecten?

Antwoord: Ja. Wij hebben samen met Regio Twente ook contact gehad met Syntus. Alle partijen kwamen tot de conclusie dat de door NS Reizigers gekozen oplossing niet klantvriendelijk is. Syntus heeft daarop NS Reizigers gevraagd de maatregel niet door te voeren. Het systeem van “via-kaartje” dat op 1 januari 2006 is ingevoerd is naar de mening van NS niet meer terug te draaien.

Zie verder antwoord op de vorige vraag.

Vraag 4: Bent u bereid om contact op te nemen met NS Reizigers en Syntus om een oplossing voor dit probleem te zoeken?

Antwoord: Ja, wij hebben inmiddels overleg gehad met de directie van NS over dit probleem. Het probleem wordt door NS Reizigers herkend en erkend maar is lastig op te lossen. Niettemin is met NS Reizigers afgesproken dat op korte termijn de communicatie met de klant wordt verbeterd. NS reizigers zal dit samen met Syntus oppakken.

Onderstaand een opsomming van de activiteiten die in nauw overleg met Syntus zijn of worden opgepakt:

● NS heeft in samenspraak met Syntus een leaflet gemaakt over de wijziging. De leaflet is door Syntus uitgedeeld aan hun reizigers in de trein. NS heeft op een aantal dagen de leaflet op Arnhem en Zutphen uitgedeeld. Daarnaast heeft de leaflet op alle omliggende stations van beide lijnen bij de NS-verkooppunten gelegen. Wij zullen NS en Syntus vragen om blijvend de klant te informeren.

● Communicatie over het “via-kaartje” is op de NS-reisplanner gezet. Er wordt nog aan gewerkt om dit verder te optimaliseren.

● Op de stations Almelo de Riet, Arnhem Presikhaaf, Enschede-Drienerlo, Klarenbeek, Nijmegen-Lent, Oosterbeek, Rheden, Wierden, Wolfheze stond bij het ingaan van deze wijziging geen automaat met aanraakscherm. Hier is het dus niet mogelijk om een “via-kaartje” te kopen. Inmiddels is deze op de stations Wierden en Rheden bijgeplaatst. De overige stations staan als eerste gepland bij het omwisselen van de kaartautomaat voor een nieuwe automaat met aanraakscherm. Planning is maart/april 2006. De nieuwe automaat wordt nu getest op Utrecht CS. Reizigers die daardoor met een duurder kaartje reizen, krijgen op verzoek uiteraard het teveel betaalde terug. Wij zullen aandringen om dit aspect nader te communiceren richting de reiziger.

● De screensaver op de automaten de informatie te laten weergeven, is geen optie gebleken. De regionale screensaver die daarvoor nodig is, is pas naar verwachting rond de zomer van 2006 beschikbaar.

● OV 9292 is geïnformeerd en zal dit ook uitdragen.

● Er wordt op dit moment onderzocht of het mogelijk is om op de kaartautomaat met aanraakscherm, indien men een reis selecteert waarbij zowel via NS als via Syntus gereisd kan worden, de klant een keuze te geven. De (financiële) haalbaarheid hiervan is nog onbekend. Uitslag van het onderzoek volgt eind maart.

Wij zullen de gemaakte afspraken met NS en Syntus blijven volgen en indien nodig zullen wij NS en Syntus aanspreken op hun verantwoordelijkheid.

Gedeputeerde Staten van Gelderland

C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koningin

H.M.D. Brouwer - secretaris

Reizigers dreigen dupe te worden van NS-rekentruc met treinkaartjes

U bent hier