Rust rond Radio Kootwijk lijkt spoedig verleden tijd

11 februari 2006

Rust rond Radio Kootwijk lijkt spoedig verleden tijd

Het businessplan over de toekomst van Radio Kootwijk, waaraan Felix Visser en Harry de Winter werken, zal rekening houden met de rust die rond dit monumentale pand heerst. Die belofte is de staten altijd voorgespiegeld. Het oude zendgebouw ligt immers midden in een natuurgebied. De werkelijkheid lijkt anders te zijn, zo blijkt nu het vertrouwelijke businessplan vandaag is uitgelekt naar dagblad De Stentor.

Hoofdgebouw Radio Kootwijk

In deze krant is vandaag te lezen dat Radio Kootwijk de Europese basis zou moeten worden van de (virtuele) wereld van de videogames. Er is ook een hotel met honderd kamers gepland en drie luxe villa's, waar bedrijven kunnen brainstormen.

Een grand-café voor dagjesmensen moet toeristen lokken, en er is ook plek voor weken durende evenementen. Ondanks al deze plannen zouden wandelaars en fietsers bij Radio Kootwijk toch nog van de stilte en de natuur kunnen genieten. Voor het autoverkeer moet er wel een nieuwe toegangsweg komen, zo vinden de plannenmakers. De plannen worden op dit moment besproken in de zogenaamde Stuurgroep van het project.

De SP-statenfractie is uiterst verbaasd over deze nieuwe beoogde bestemming van Radio Kootwijk. Ze gaat aanstaande woensdag, tijdens de vergadering van de statencommissie Ruimtelijke Ordening, hierover vragen stellen aan gedeputeerde Theo Peters (CDA). Peters zit zelf ook in de Stuurgroep. Een feit overigens waarover de SP zich al eerder verbaasd heeft. Want als gedeputeerde moet hij er juist voor waken dat de rust gehandhaafd blijft rond Radio Kootwijk.

Videogame centraal in Kathedraal
Radio Kootwijk spil in nieuwe industrie
Zorgen over natuur in Radio Kootwijk
Plan voor woningen in Kootwijkse Kathedraal