Dijkverlegging: provinciale politici moeten kleur bekennen

6 maart 2006

Dijkverlegging: provinciale politici moeten kleur bekennen

Afgelopen vrijdag was de landelijke Tweede Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat in Gelderland om zich op de hoogte te stellen van de vele bezwaren die er leven tegen de dijkverlegging in Lent en de hoogwatergeul tussen Veessen en Wapenveld. Komende woensdag 8 maart vergadert deze commissie over het plan “Ruimte voor de Rivier”, met de verantwoordelijke staatssecretaris Schulz. Ook provinciale politici waren die dag aanwezig. Niet alleen van de bevolking, maar ook van diverse kamerleden kregen ze de oproep om eindelijk “kleur te bekennen”.

(Door Toine van Bergen, Statenlid voor de SP in Gelderland)

In de regio Veessen- Wapenveld dreigt een groot aantal boeren in de knel te komen door de plannen van Rijkswaterstaat. En veel mooie natuur gaat verloren. In Lent zouden tientallen oude boerderijen gesloopt moeten worden. Bovendien zal het kwelprobleem door de geplande dijkverlegging sterk gaan toenemen. Ook voor Lentenaren die nu nog “droge voeten” hebben, omdat ze verder van de rivier af wonen.

Zowel in Veessen als in Lent zijn goede alternatieven voorhanden. Zo heeft een onderzoeksrapport van bureau Oranjewoud uitgewezen dat Rijkswaterstaat uitgaat van onrealistische hoeveelheden water die in de toekomst door de IJssel zouden gaan stromen. En daarnaast zijn er buitendijks nog voldoende mogelijkheden om de capaciteit van de rivier te vergroten. In Lent ligt een alternatief plan van de inmiddels overleden professor van Ellen, dat zelfs door Rijkswaterstaat als gelijkwaardig alternatief wordt beschouwd: De Lentse Warande.

Het verzet van de bevolking in Lent en rond Veessen is massaal. Dat blijkt, behalve uit het hoge aantal bezwaarschriften, ook uit het gegeven dat de complete gemeenteraad van Nijmegen het alternatief “De Lentse Warande” steunt. En dat zowel de gemeenteraad van Heerde als het Waterschap Noord- West Veluwe niets zien in de geplande hoogwatergeul.

De provinciale politici hebben vreemd genoeg al in een zeer vroeg stadium ingestemd met de twee zeer omstreden plannen. Zonder contact op te nemen met de burgers ter plekke. In een aantal gevallen werd zelfs de mening van hun eigen gemeenteraadsfracties genegeerd, zoals het geval was bij het CDA in Heerde en de PvdA in Nijmegen.

Vorig jaar zomer besloot de Gelderse gedeputeerde van Verkeer en Water Harry Keereweer om staatssecretaris Schulz positief te adviseren over haar plannen om de Veessense geul aan te leggen en de Lentse dijk te verschuiven. Ondanks het feit dat toen duizenden bezwaarschriften tegen beide maatregelen op het provinciehuis lagen. De Gelderse SP heeft toen en spoeddebat aangevraagd over dit besluit van de gedeputeerde. Wij vonden toen, en vinden nu nog steeds, dat een dergelijke ingrijpende beslissing niet genomen mag worden zonder dat hierover een debat is gevoerd in het Gelders parlement. Tijdens het debat steunde toen geen enkele andere fractie ons. Wat tot veel onbegrip op de volgepropte publieke tribune leidde. De bewoners voelden zich in de kou gezet.

Als argument van andere partijen om geen debat te voeren werd vorig jaar aangevoerd dat de Tweede Kamer aan zet was. De rol van de provincie zou inmiddels uitgespeeld zijn. Hoe onjuist dit procedurele argument was bleek afgelopen vrijdag. Veel Tweede Kamerleden, ook van VVD-, CDA- en PvdA- huize, lijken de alternatieve plannen in Veessen en Lent een serieuze kans te willen geven. Maar ze laten ook weten dat staatssecretaris Schulz de steun van de provincie Gelderland voor haar plannen als tegenargument gebruikt.

De Gelderse politici moeten ophouden met verstoppertje spelen, en zich duidelijk uitspreken over de alternatieve plannen. Daarmee vergroten zij de kans dat staassecretaris Schulz haar plannen intrekt. Het definitieve kamerdebat over deze zaak vindt waarschijnlijk in april plaats. Het is dus nog niet te laat voor de Gelderse politiek om kleur te bekennen.

Lentenaar roept Statenfracties op tot actie
Kamer kritisch over plannen Veessen en Lent
Lees dit opinieartikel ook in dagblad De Gelderlander van 8 maart 2006
Onderzoekers: hoogwatergeul niet nodig