Weinig steun voor plan met Radio Kootwijk

23 maart 2006

Weinig steun voor plan met Radio Kootwijk

Gisteravond werd in Garderen door de provincie een debat georganiseerd over de toekomst van de Veluwe. Het ging onder andere over de nieuwe functie die het monumentale zendstation in Radio Kootwijk moet krijgen. Het werd duidelijk dat bij de Gelderse burgers weinig steun is voor een commerciële functie van "de kathedaal", zoals het hoofdgebouw genoemd wordt. De SP startte gisteren een flyer- actie onder het motto: "Geen commercie in de Kathedraal!!!!". Als je de tekst van de flyer wilt lezen, klik dan op de foto hierboven.

Gedeputeerde Peters (CDA) maakt deel uit van de stuurgroep die een voorstel maakt voor het hergebruik van het gebouw. Om onbegrijpelijke redenen wordt er op dit moment maar met één toekomstige exploitant gesproken: het duo Felix Visser en Harry de Winter. Zij willen in Radio Kootwijk een "nieuw centrum voor de gaming- industrie" vestigen. Het (onlangs afgebrande) hotel moet wat hen betreft weer in gebruik worden genomen, en de wegenstructuur aangepast (lees: uitgebreid).

Veel bewoners van de Veluwe konden maar weinig begrip opbrengen voor dit initiatief. Zo werd terecht geconstateerd dat de provincie wel erg hypocriet bezig is: een kleine camping in de directe omgeving is gesloten, omdat die te veel overlast zou geven. Maar dan zou er wel een hotel bij kunnen komen. Dat vond men niet met elkaar te rijmen.

De SP startte gisteren in Garderen een flyeractie onder het motto: "Geen commercie in de kathedraal !!!!"
Wij vinden dat bij toekomstig gebruik de rust, stilte en donkerte rond de "kathedraal" moet blijven. Het gaat om een monumentaal gebouw. Daarom moet de overheid het door financiële steun mogelijk maken dat er een vorm van passend niet- commerciële hergebruik komt.

Op 1 mei 2006 komt de stuurgroep met haar advies aan het gemeentebestuur van Apeldoorn.

Rust rond Radio Kootwijk lijkt spoedig verleden tijd