Provincie wil baggerstort Ingensche Waarden toestaan

13 april 2006

Provincie wil baggerstort Ingensche Waarden toestaan

De Provincie Gelderland heeft een ontwerpbeschikking vastgesteld voor het storten van deels zwaar vervuild baggerslib in een zandpunt in de Ingensche Waarden (gemeente Buren). En dat ondanks het feit dat er grote maatschappelijke weerstand is. Wetenschappers verschillen van mening of deze stort wel veilig genoemd kan worden.

Des te merkwaardiger is het daarom dat de provincie met grote stelligheid beweert dat de slibstort wél veilig is. Bewoners in het gebied vrezen onder andere verspreiding van het slib via het grondwater. Daardoor zouden ook de vele tuinders in het gebied, die afhankelijk zijn van dit grondwater, risico's lopen.

Bovendien raken steeds meer politici ervan overtuigd dat er in Nederland veel te veel bagger wordt gestort, en te weinig gebruik wordt gemaakt van technieken om de bagger te verwerken en te hergebruiken.

Op 9 mei vindt er een informatieavond plaats in Zaal Torenzicht in Lienden. Er wordt dan veel verzet verwacht. Ook van het gemeentebestuur van Buren, dat weigert om het bestemmingslan aan te passen ten behoeve van de slibstort.

De SP heeft altijd achter de bewoners gestaan in hun strijd tegen deze slibstort, en zal dat blijven doen.

SP vindt slibstort Ingen onnodig en aantasting van de natuur
Alternatief Gelders baggerbeleid in zicht