Ruimte voor de Rivier: gedeputeerde Keereweer negeert statenuitspraak

27 april 2006

Ruimte voor de Rivier: gedeputeerde Keereweer negeert statenuitspraak

De Statenfractie van de SP is verbaasd en boos over uitspraken van gedeputeerde Keereweer (PvdA) tijdens een hoorzitting van de vaste Tweede Kamercommissie van Verkeer en Water op 20 april. Op 12 april namen Provinciale Staten unaniem een motie aan waarin werd uitgesproken, dat er een serieus onderzoek moet komen naar alternatieven voor de dijkverlegging bij Lent en de hoogwatergeul bij Veessen. Maar Keereweer sprak tijdens de hoorzitting uit helemaal niets te zien in de alternatieve opties.

Zowel in Lent als in de Noordoostveluwe lopen bewoners en politiek massaal te hoop tegen de voorstellen van staatssecretaris Schulz. Die mensen hadden weer hoop gekregen door de statenuitspraak.

Staatssecretaris Schulz voerde als belangrijk argument om haar plannen door te voeren aan, dat er steun voor is bij de provincie Gelderland. Sinds de statenuitspraak van 12 april is dat echter niet meer het geval.

De burgemeester van Heerde (in deze gemeente zou de Veessense geul moeten komen) heeft kenbaar gemaakt erg verontwaardigd te zijn over het optreden van gedeputeerde Keereweer. De SP is het met hem eens. Zij vindt het solistische optreden van de verantwoordelijk gedeputeerde voor Water Harry Keereweer onbegrijpelijk. Statenlid Toine van Bergen: “er spreekt ook minachting uit voor de mening van de gekozen Gelderse volksvertegenwoordigers, het Gelders Parlement”.

De SP- fractie heeft inmiddels besloten om de precieze tekst op te vragen die gedeputeerde Keereweer tijdens de hoorzitting van 20 april heeft uitgesproken. Tijdens de eerstvolgende vergadering van de statencommissie Verkeer en Water, op 10 mei, zal hierop worden teruggekomen.

Hoogwatergeul: Harry Keereweer onder druk
SP-actie voor burgers Lent en Veessen/Wapenveld met succes bekroond