SP-actie voor burgers Lent en Veessen/Wapenveld met succes bekroond

13 april 2006

SP-actie voor burgers Lent en Veessen/Wapenveld met succes bekroond

Alle Gelderse statenleden gaven gisteren hun steun aan een motie, die staatssecretaris Schultz en de Tweede Kamer oproept om serieus onderzoek te doen naar alternatieve opties voor de fel omstreden dijkverlegging bij Lent en hoogwatergeul tussen Veessen en Wapenveld. Daarmee oefenen ze stevige druk uit op “Den Haag”. De Tweede Kamer beslist eind deze maand definitief over “Lent” en “Veessen”. De SP-statenfractie, die vorig jaar nog als enige het verzet van de bewoners tegen deze twee maatregelen steunde, is erg blij met deze ontwikkeling: “dit is een groot succes voor de bewoners”.

In het plan “Ruimte voor de Rivier” zijn de acties gebundeld die Rijkswaterstaat wil ondernemen om ook in de toekomst Nederland te vrijwaren van overstromingen. De SP vindt veiligheid in de toekomst natuurlijk ook heel belangrijk. Maar de partij stoorde zich al geruime tijd aan het feit dat noch Rijkswaterstaat, noch de andere partijen in Provinciale Staten, aandacht toonden voor de problemen die sommige maatregelen opleveren.

Zo dreigt in Lent door de voorgenomen dijkverlegging de overlast door kwelwater juist toe te nemen. Ook moeten er zo’n 60 monumentale panden in het ook cultuurhistorisch belangrijke “Veur-Lent” gesloopt worden. In de regio Veessen- Wapenveld wil Rijkswaterstaat een geul aanleggen, die één van de mooiste stukjes natuur van ons land vernietigt. Boeren hun landbouwgrond kwijt. En de veiligheid dreigt juist af te nemen, omdat bewoners ingesloten gaan worden tussen de IJssel en een nieuwe nevengeul. Daardoor kunnen ze bij overstromingen geen kant meer uit.

In het najaar van 2005 steunden alle andere statenfracties nog gedeputeerde Harry Keereweer (PvdA), toen hij voor de Lentse dijkverlegging en de hoogwatergeul Veessen een positief advies afgaf aan staatssecretaris Schulz. Maar de laatste maanden kwamen steeds meer van deze fracties onder druk te staan van hun partijgenoten in gemeenteraden. Toen ook diverse Tweede Kamerleden zich tijdens een werkbezoek op 3 maart 2006 positief uitlieten over alternatieve oplossingen begon er een heroverweging op gang te komen binnen de Gelderse politiek.

Met als resultaat deze nu unaniem aangenomen motie. Daarin worden Tweede Kamer en staatssecretaris Schulz opgeroepen om nog eens serieus te onderzoeken, of er op lange termijn bij Lobith ooit wel een wateraanbod van 18.000 m3/ seconde Nederland binnen kan komen. In een onderzoeksrapport van bureau Oranjewoud wordt zo’n hoog aanbod onmogelijk geacht. In verband daarmee pleiten alle statenleden nu voor een serieus onderzoek naar de “Lentse Warande” en alternatieven voor de Veessense hoogwatergeul.

SP- statenlid Toine van Bergen werd vorig jaar door andere partijen nog verguisd toen hij “Lent” en “Veessen” op de provinciale kaart zette. Hem werd verweten dat hij “puur voor de bühne” bezig was. Van Bergen”: “dat is nu dus wel weerlegd, want alle partijen maken zich hier nog druk om”. Hij heeft wel een wat vieze smaak in zijn mond overgehouden aan de gang van zaken in de laatste week voor het statendebat van 12 april. Afgesproken was dat er één gezamenlijke motie zou komen. Maar opeens waren er toch twee verschillende moties: van het CDA en de PvdA. En het CDA liet ineens in de pers weten dat zij alleen het initiatief hadden genomen voor de motie. Van Bergen: “Wie is er nu werkelijk voor de bühne bezig geweest?, vraag ik me dan af. Maar ja, op ons verzoek zijn die moties gelukkig toch ‘ in elkaar geschoven’ . Want unanieme steun voor één motie maakt natuurlijk de meeste indruk in Den Haag. Uiteindelijk is echter aan de SP, die deze zaak toch op de kaart heeft gezet, niet eens gevraagd of wij de motie mede wilden indienen”.

Maar goed, het gaat om de zaak zelf, zo zei van Bergen gisteren in het debat. En het resultaat is tevredenstellend. Gedeputeerde Keereweer, die tot nu toe blindelings achter Rijkswaterstaat aanliep is nadrukkelijk teruggefloten door Provinciale Staten, zo constateert hij.

Het blijft nu nog een paar weken spannend, totdat de Tweede Kamer de knoop definitief heeft doorgehakt.

Statenleden sturen brief aan staatssecretaris over geul bij Veessen en dijk Lent
Onderzoek naar hoogwatergeul