Voedselbanken zijn een goede zaak, maar het is een schandaal dat ze bestaan

4 april 2006

Voedselbanken zijn een goede zaak, maar het is een schandaal dat ze bestaan

Dat is volgens ons wat mensen denken die naar de voedselbank gaan. En naar hen wordt te weinig geluisterd. De SP ontving een brief van een mevrouw uit Aalten waarin zij vertelt heel lang te hebben geaarzeld voordat ze dan toch maar ging, uit pure noodzaak. Zij bestrijdt dat mensen als het ware profiteren van de voedselbank. Mensen die beweren dat de klanten van de voedselbank 'koopjesjagers' zijn, weten niet waarover zij praten.

Het CDA is in de aanval gegaan tegen voedselbanken. Of beter gezegd, deze partij vindt dat gemeenten niet moeten meewerken aan het ontstaan en behoud ervan. Een ding klopt natuurlijk wel: elke gemeente moet haar best doen om te voorkomen dat mensen naar de voedselbank moeten. Zij moet mensen met een laag inkomen goed voorlichten over hun rechten. Zij moet mensen helpen om van hun schulden af te komen, bijzondere bijstand te krijgen of extra ondersteuning voor bijvoorbeeld kinderen te ontvangen. Zij moet er ook voor zorgen dat mensen die kunnen werken weer aan betaalde arbeid worden geholpen. En daar zijn veel gemeenten, ook Aalten, niet in geslaagd.

De CDA-fractie vindt 'dat de gemeente Aalten de vele mogelijkheden die er zijn om hulp te bieden tegen armoede, toegankelijker moet maken voor de betreffende doelgroep' en 'voor het eerste voedselpakket behoort een maatwerk probleemaanpak-pakket te liggen'. Maar wie gebruik maakt van de voedselbank, heeft daar geen boodschap aan. Zij moeten vandaag rekeningen betalen en eten kopen en de voedselbank is net dat beetje extra dat hen daar nu bij helpt.

De SP is verontwaardigd over het bestaan van voedselbanken, maar is realistisch genoeg om te zien dat de mensen ermee geholpen zijn. Daarom vindt de SP dat de gemeente Aalten zich wat ruimhartiger mag opstellen. Het blijft de eerste taak van een gemeente om mensen die daar recht op hebben te ondersteunen met uitkeringen, schuldhulpverlening, advies en reïntegratie. Daar moet zij alle menskracht en alle geld op inzetten. Maar daarnaast moet er binnen de gemeente toch op zijn minst ergens een leegstaand schuurtje beschikbaar zijn om deze (blijkbaar) noodzakelijke vorm van hulpverlening aan te bieden.

De voedselbank mag geen onderdeel van de uitkering worden. Onder het motto 'U krijgt een uitkering en daarnaast kunt u ook nog naar de voedselbank, dus bij elkaar is dat meer dan genoeg'. Het bestaan van de voedselbanken is een aanklacht tegen het falende sociale beleid van deze regering, geen doekje voor het bloeden.

Agnes Lewe (SP-fractie Provinciale Staten), Maarten Hijink (SP Aalten)
Dit ingezonden stuk is gepubliceerd in de Gelderlander van dinsdag 4 april 2006