Dienstauto's college ondanks eerdere toezegging toch niet milieuvriendelijk

25 mei 2006

Dienstauto's college ondanks eerdere toezegging toch niet milieuvriendelijk

Enkele weken geleden was er in de statencommissie Economie en MIlieu grote verontwaardiging over het feit dat de dagelijkse bestuurders van de provincie weigerden om in dienstauto's op aardgas te gaan rijden. Dat was eerder wel toegezegd, in het kader van het streven naar schonere Gelderse lucht. Inmiddels zijn er echter toch veel vuilere dieselauto's besteld. En het Gelders parlement ging er gisteren zelfs mee akkoord.

De man die in de commissievergadering de knuppel in het hoenderhok gooide was het vertrekkende statenlid Nico Verlaan. Nota bene lid van de collegepartij CDA. Gisteren was er statenvergadering, waarin een definitief besluit genoemen werd over dit onderwerp. En wat bleek: de collegepartijen lieten, op een enkel PvdA- statenlid na, Nico Verlaan in de kou staan.

SP- statenlid Toine van Bergen vond het maar een droevige vertoning: "Politici hebben een voorbeeldfunctie. Opnieuw is gebleken dat dit kennelijk niet telt voor veel Gelderse parlementariƫrs".

De moedige actie van CDA-er Nico Verlaan was tevens zijn laatste in Provinciale Staten. Hij nam gisteren afscheid, omdat hij wethouder wordt in de gemeente Duiven. In zijn afscheidsspeech leverde hij kritiek op de sterke fractiediscipline binnen het CDA, die ook bij dit onderwerp weer merkbaar was.

De Gelderse politiek heeft weer iets van haar geloofwaardigheid verloren. En een statenlid van een coalitiepartij die voor zijn eigen mening opkomt. Daarvan zijn er veel te weinig.